Formgivaren Stig Lindberg firas med en bok för design- och retroälskare

För att fira Stig Lindbergs 100-årsdag kommer nu Stora boken om Stig Lindberg. Den är det första översiktsverket över allkonstnärens hela produktion.

Det är inte utan orsak som Stig Lindberg (1916–1982) kallas ”Sveriges mest folkkäre formgivare”. Han skapade hundra servisdekorer som på 50-, 60- och 70-talet prydde många svenska köksbord, bland dem designklassiker som Berså, Spisa Ribb och Tahiti. Han är också mannen som tecknade barnboksfiguren Krakel Spektakel, målade fajanser, skapade emaljkonstverk för offentlig miljö och designade allt från tv-apparater, tygmönster och citruspressar till spelkort och konstgodsserier som Domino och Reptil. Mycket av det han formgett är idag hett eftertraktat och säljs för höga priser.

– Stig Lindberg satte mönster, form och färg på allt från kaffekoppar, barnböcker och tyger till tv-apparater och vaser. För mig är han Sveriges genom tiderna främste formgivare, säger bokens huvudförfattare Magnus Palm.

Stora Boken om Stig Lindberg innehåller kapitel om servisporslin, konstgods, fajanser, unikt stengods, måleri och grafik, spel, vykort, bilderböcker, reklam, tyger, glas och emalj, industriformgivning och offentlig miljö, skrivna av olika experter. För många av föremålen finns aktuella priser på antikmarknaden, något som är oumbärlig information för alla som är nyfikna på vad loppisfynden och arvegodset är värt.

Magnus Palm är bokens huvudförfattare. Han är också grundare till Scandinavian Retro, en tidskrift om 1900-talsdesign. Arbetet med boken har pågått i mer än ett år och har inneburit många timmars intervjuer och sökande i arkiv för att hitta pusselbitar som saknats.

Den stora boken om Stig Lindberg ges ut av tidningen Scandinavian Retro och Egmont Publishing, är på 288 sidor och kostar cirka 399 kronor. Boken finns att köpa från och med den 1 november i bokhandeln och på Scandinavianretro.com.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum hos Cision.

Ett smakprov finns på:

För mer information och recensionsex vänligen kontakta:
Viveca Carlsson, chefredaktör Scandinavian Retro, 08-728 23 31, viveca.carlsson@egmont.se
Magnus Palm, 08-728 23 27, magnus.palm@egmont.se

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Stig Lindberg satte mönster, form och färg på allt från kaffekoppar, barnböcker och tyger till tv-apparater och vaser. För mig är han Sveriges genom tiderna främste formgivare.
Magnus Palm