Frankenstein släkt med den svenska frikyrkan

Världens mest berömda monster – Frankenstein, fyller 200 år och visar sig sensationellt nog vara släkt med den svenska frikyrkan. Det avslöjar journalisten och historikern Petter Karlsson i det nya numret av Historiska Brott & Mysterier.

När tonåringen Mary Shelley 1817 skapade sin romanfigur, den geniale vetenskapsmannen Victor Frankenstein, hämtade hon inspiration från den tyske läkaren Johann Konrad Dippel (1673–1734).

Dippel bebodde en tid slottet Frankenstein, utanför Frankfurt, som Shelley passerade under sin resa ner till Genevesjön, där hon skrev sitt skräckmästerverk. I slottet experimenterade Dippel med kadaver i jakten på ett livselixir – en dryck som skulle tillåta en person att leva i hundratals år.

Men Dippel var även teolog med starkt kyrkofientliga åsikter. 1726 hamnade han i Stockholm, där hans föreläsningar om individens rätt att själv tolka Bibeln inspirerade till bildandet av de så kallade gråkoltarna, en tidig väckelserörelse.

– Pappan till Frankensteins monster, visar sig alltså även ha lagt grunden till den unga svenska frikyrkan. Ibland överträffar verkligheten romanen… kommenterar Petter Karlsson, redaktör för Historiska Brott & Mysterier, i sin artikel.

Läs mer i det nya numret av Historiska Brott & Mysterier, finns att köpa i butik.

För mer information vänligen kontakta,
Veronica Trajkovski Malheden, redaktör Historiska Brott & Mysterier, +46 40-38 53 48, veronica.trajkovski-malheden@egmont.se

Om Egmont Publishing
Egmont Publishing
publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har vi en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event och marknadstjänster. Omsättningen uppgår till cirka 1 miljard kronor och vi har cirka 270 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se.

Om oss

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se. EGMONTWe bring stories to life