Granskning visar: Klimatkompensation – stendött bland svenska resenärer

44 procent av svenskarna oroar sig för klimatet och 56 procent är villiga att klimatkompensera sin resa, men ytterst få resenärer väljer att göra det, visar en granskning som resemagasinet Vagabond gjort i kommande nummer.

– Klimatkompensation var ett modeord för några år sedan. Nu är det i det närmaste stendött. Mindre än 1 procent av resenärerna klimatkompenserar sin resa idag, säger Vagabonds chefredaktör Tobias Larsson.

Vagabonds undersökning baserar sig bland annat på uppskattningar från SAS och de stora charterbolagen. Samtliga bekräftar samma bild: intresset för att klimatkompensera är försvinnande litet. För tre år sedan, när klimatdebatten var som hetast, klimatkompenserade omkring 20 procent av Fritidsresors resenärer sin resa. Idag gör omkring en procent det.

– Diskussionen om det allt varmare klimatet har svalnat rent generellt. Misstron mot systemet med klimatkompensation tillsammans med en mer nyanserad bild av hur mycket flyget släpper ut är nog också bidragande orsaker till att färre klimatkompenserar, säger Vagabonds chefredaktör Tobias Larsson.

Klimatkompensation är en åtgärd som ska kompensera de utsläpp som flyget ger upphov till. Det finns flera olika sätt att göra detta på, till exempel att plantera träd eller bygga vindkraftverk. Det finns flera olika klimatkompensationsaktörer på marknaden och de skiljer sig mycket åt sinsemellan. En utsläppskalkylator kan räkna fram att en resa till Thailand bör kosta 300 kronor i klimatkompensation, medan en annan visar att samma sträcka bör kosta 1 000 kronor. Det är förvirrande för resenärer.

Enligt FN:s internatiolla klimatpanel beräknas flyget stå för omkring 2 procent av de totala koldioxidutsläppen i världen. När vattenånga, kväveoxider och kondensstrimmors påverkan räknas in står flyget för cirka 3,5 procent av människans samlade bidrag till växthuseffekten.

Vagabond nr 2 är ute i butik 19 februari 2013.

För ytterligare frågor, kontakta:

Tobias Larsson, chefredaktör Vagabond

tobias@vagabond.se

Tel: 0707 35 95 00

Vagabond är Sveriges största resemagasin och har 166 000 läsare per nummer i Sverige. Den norska utgåvan har 107 000 läsare per nummer. 2012 firade Vagabond 25-års jubileum. Resemagasinet Vagabond ingår i Egmont Tidskrifter AB.

Egmont Tidskrifter AB är utgivare av ett 30-tal magasin och webbplatser i Sverige, omsätter cirka 550 msek och har cirka 230 anställda. Bolagen ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Egmont står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 6 500 medarbetare och en omsättning på 1,6 miljarder EUR.

Tobias Larsson, chefredaktör Vagabond