Hälge får nytt liv hos Egmont

Sveriges mest populära älg får ett nytt hem – då Egmont Publishing förvärvar varumärket Hälge. Genom förvärvet satsar Egmont på att producera nytt seriematerial och utveckla varumärket ytterligare.

– Vi är väldigt glada och hedrade över att få möjlighet att fortsätta att utveckla Hälge i Lars Mortimers anda, säger Marika Bark, förlagsdirektör för affärsområdet Kids.

Sedan Lars Mortimers bortgång i augusti 2014 har Egmont Publishing fortsatt att ge ut Hälgetidningar och böcker, och kommer i och med förvärvet att satsa ytterligare på nyproduktion och utveckling av serien om den melankoliska älgen, hans vänner och invånarna i Avliden.

­­– Hälge är en av Sveriges mest kända och populära seriefigurer. Seriestrippen är till exempel den som publiceras i flest svenska dagstidningar. Det finns något hos figuren som uppskattas av alla. Vi märker också att hans form och varumärke är tilltalande. Det hör av sig läsare som exempelvis vill tatuera in Hälge, och företag som vill använda honom i olika sammanhang, säger Marika Bark.

Egmont Publishing har en tradition av att förvalta och utveckla starka serievarumärken och karaktärer, som exempelvis Rune Andréassons Bamse och Rudolf Peterssons 91:an.

– Vi har haft ett långt och givande samarbete med Egmont, och när vi bestämde oss för att låta Hälge leva vidare, så var de det självklara valet, kommenterar Ulla Mortimer försäljningen av varumärket.

För mer information vänligen kontakta:
Marika Bark, Förlagsdirektör Kids, Egmont Publishing, e-post marika.bark@egmont.se, telefon 040 693 95 20

Daniel Carlsson, Development Manager, Egmont Publishing, e-post daniel.carlsson@egmont.se, telefon 040 693 94 81

Fakta Lars Mortimer och Hälge
Serieskaparen Lars Mortimer (1946-2014) föddes i Sundsvall och var bosatt i Långed i norra Alfta, Hälsingland. Han skapade serien Hälge 1990, som sedan premiären 1991 publicerats regelbundet i tidningen Svensk Jakt. Sedan år 2000 har Hälge en egen tidning som utkommer en gång i månaden, och ges ut av Egmont Publishing. Hälge är den mest syndikerade svenska serien i dagspress, med publicering i över 80 tidningar i Norden. Syndikeringen sköts av Bulls Press, som även fortsätter med detta uppdrag efter Egmonts övertagande av varumärket.
Serien kommer även ut i julalbum, böcker och almanackor. Utöver Hälge var Lars Mortimer även upphovsman till en rad svenska serier, som Bobo, Gnuttarna och Vattenhålet (tillsammans med Des Cox). Varumärket Hälge finns idag som vin och whiskey i Systembolagets fasta sortiment, presentartiklar och upplevelsepark Hälgeland (Tomteland i Mora).

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Vi är väldigt glada och hedrade över att få möjlighet att fortsätta att utveckla Hälge i Lars Mortimers anda.
Marika Bark, förlagsdirektör, Egmont Publishing