Han är svenskt herrmodes mäktigaste 2015

När modemagasinet KING offentliggjorde sin prestigefyllda lista ”KING - Svenskt herrmodes 100 mäktigaste” var det Acne Studios VD Mattias Magnusson som knep förstaplatsen. KING – Svenskt herrmodes 100 mäktigaste är en årlig lista över de 100 personer som har mest inflytande på det svenska herrmodet. Priset delades ut av KINGs chefredaktör Per Nilsson på fredagskvällen under en stor fest på Operakällaren i Stockholm.

KING – Svenskt herrmodes 100 mäktigaste är en prestigefylld lista över de personer, kvinnor och män, som har störst inflytande över svenska herrmodescenen, tillika inverkan på hur svenska män klär sig. På årets lista hittar vi designers, stylister, redaktörer och chefer för modeföretag men även kända skådespelare, artister, tv-profiler och idrottsstjärnor.

Årets vinnare är Acne Studios VD Mattias Magnusson tätt följd av fjolårets vinnare, H&M MANs chefsdesigner Andreas Löwenstam. På tredje plats hamnar Lena Patriksson Keller, grundare av Patriksson Communication.

Övriga på topp 10 är;
(4) Jockum Hallin, Christopher Nying och Richardos Klarén, Our Legacy
(5) Alesso, Superstar Dj
(6) Per Håkans, Tiger of Sweden
(7) Hannes och Simon Hogeman, Trés bien shop
(8) Filip Tysander, Daniel Wellington
(9) Daniel Frank och Markus Fowler, Instagram ”Men with…”
(10) Louise Sondlo, Nike

KINGs vinnarnominering:

”Inte nog med att de får svenska män att se bättre ut, de får även internationella designers att vända blickarna norrut mot ett litet bankpalats i Gamla Stan i Stockholm. Acne Studios gör allting rätt just nu, och belönas med framgång som är lika uppenbar vare sig man lyssnar på kritiken eller räknar kapitalet. Mellan visionären Mikael Schiller och kreatören Jonny Johansson står Mattias Magnusson, den samlande kraft som driver vinstmaskinen Acne Studios i en och samma riktning. Under Mattias tid som VD har omsättningen växt med 700 miljoner och i år är det sannerligen dags att ära den som äras bör: Mattias Magnusson är mäktigast i Herrmodesverige anno 2015.”

– Jag är så klart hedrad och tycker det är extra kul att Acne Studios uppmärksammas på hemmaplan. Vi har en ambition om att bygga ett modehus som kan mäta sig med de absolut starkaste internationellt och jag ser KINGs utmärkelse som ett tecken på att våra ansträngningar uppskattas”, säger Mattias Magnusson om vinnarnomineringen

Mer om vinnaren Mattias Magnusson och Acne Studios, samt de övriga nominerade kan du läsa om i nya numret av KING som kommer ut i butik 28 maj samt på Kingmagazine.se.

@kingmagsweden #King100

För mer information vänligen kontakta,
Per Nilsson, chefredaktör KING Magazine, telefon +46 (0)70 722 87 29, e-post per.nilsson@egmont.se

Emma Pettersson, Patriksson Communication, telefon +46 (0)70 789 82 56, e-post emma.pettersson@patrikssonpr.com

Hela listan med nominering följer i bilaga.

KING – Modemagasinet för män
I KING Magazines värld är mode en samling aktuella uttryckssätt och konsten att behärska dem. Ämnen som dofter, hudvård, bilar och digitala accessoarer är därför lika självklara i innehållet som de senaste bilderna på vinnande outfits och spännande intervjuer med intressanta personer. Magasinet utkommer med tolv nummer per år och riktar sig till storstadsorienterade män i den mentala åldern 20–35. Sedan starten 2005 har KING vunnit branschorganet Sveriges tidskrifters prestigefyllda pris i klasserna Årets AD och Årets Tidskrift. KING är en del av Egmont Publishing.

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmont-koncernen som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Jag är så klart hedrad och tycker det är extra kul att Acne Studios uppmärksammas på hemmaplan. Vi har en ambition om att bygga ett modehus som kan mäta sig med de absolut starkaste internationellt och jag ser KINGs utmärkelse som ett tecken på att våra ansträngningar uppskattas.
Mattias Magnusson, Acne Studios och mäktigast i Herrmodesverige 2015