Han blir ny förlagsdirektör på Egmont

Egmont Publishing har rekryterat Johan Taubert som ny förlagsdirektör för verksamheten i Stockholm. Han kommer närmast från tjänsten som förlagschef på LRF Media.

I februari informerade Egmont om att den svenska förlagsverksamheten organiseras om från tre till två affärsenheter, utifrån kontoren i Stockholm och Malmö. I samband förändringen påbörjades rekryteringen av en ny förlagsdirektör för verksamheten i Stockholm, som nu har avslutats.

Johan Taubert har sedan 2014 varit ansvarig förlagschef för LRF Medias redaktionella verksamhet, vilket omfattar ett 30-tal tidningar, tidskrifter och deras respektive digitala kanaler samt viss bokutgivning. Johan har arbetat inom LRF-koncernen sedan 2005 i olika ledande positioner, däribland som presschef och chefredaktör för tidningen Land Lantbruk.

Som förlagsdirektör på Egmont Publishing i Stockholm kommer Johan Taubert att ha ett övergripande ansvar för redaktioner och marknads-avdelningen.

– Det känns spännande, jag ser fram emot att få arbeta med de många fantastiska varumärken Egmont har i sin portfölj, säger Johan Taubert.

– Det har varit stort intresse för denna tjänst och jag är väldigt glad över att Johan, som var vårt förstaval, har tackat ja till att börja hos oss. Vi kommer ha stor nytta av hans gedigna förlagserfarenhet, och djupa kunnande inom både publicistiska och kommersiella frågor, säger Per Kjellander, VD på Egmont Publishing.

Johan Taubert tillträder sin nya tjänst på Egmont Publishing senast den 8 augusti.

För mer information vänligen kontakta,
Per Kjellander, VD Egmont Publishing, per.kjellander@egmont.se, 070 715 37 79

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige.

Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se.

We bring stories to life.

Det känns spännande, jag ser fram emot att få arbeta med de många fantastiska varumärken Egmont har i sin portfölj.
Johan Taubert, ny förlagsdirektör på Egmont Publishing i Stockholm