Här är världens bästa skidåkning

Nu släpps den ultimata guideboken för alla skidentusiaster som vill uppleva något utöver det vanliga i vinter. I Världens bästa skidåkning avslöjar några av landets mest erfarna skidfotografer och skidskribenter, var världens bästa skidåkning finns.

Sedan starten 1974 har tidningen Åka Skidors medarbetare rest jorden runt i jakten på skidåkning i världsklass. Deras samlade erfarenheter, upplevelser och kunskaper har legat till grund för den nya boken Världen bästa skidåkning. Totalt har 36 unika skidområden valts ut, fördelat på 14 länder och 4 världsdelar. Läsarna får följa med till både klassiska skidorter som Chamonix och St Anton och upptäcka okända skidparadis i orörd vildmark.

– Alla som har arbetat med den här guideboken älskar skidåkning och vi vet att det finns många där ute i backarna som delar vår passion. Jag hoppas att alla fantastiska bilder, initierade texter och fakta kommer inspirera till nya skidäventyr, säger Patrik Leje, chefredaktör på Åka Skidor och huvudförfattare för Världens bästa skidåkning.

Två nordiska representanter – Åre och Stranda
Två nordiska skidområden har kvalat in i boken. Sveriges största skidort Åre, som levererar både åkning och mat- och nöjesupplevelser i internationell toppklass, och norska Stranda, med offpiståkning i en omgivning vars vyer få andra platser i skidvärlden kan matcha.

Världens bästa skidåkning är på 320 sidor, kostar cirka 399 kronor, och finns att köpa i bokhandeln och i Åka Skidors webbshop http://shop.akaskidor.se.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum på Cision:

För recensionsex och mer information vänligen kontakta,
Patrik Leje, chefredaktör, Åka Skidor,
e-post patrik.leje@akaskidor.se, telefon 070 225 26 00

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Alla som har arbetat med den här guideboken älskar skidåkning och vi vet att det finns många där ute i backarna som delar vår passion. Jag hoppas att alla fantastiska bilder, initierade texter och fakta kommer inspirera till nya skidäventyr.
Patrik Leje, chefredaktör på Åka Skidor