Hej hej hallå dagboken!

De smått ikoniska dagboksromanerna om Bert Ljung började komma ut redan 1987. Nu relanseras dagboksserien om Bert, rikligt illustrerade med träffsäkra illustrationer av mangatecknaren Kwok Hei Mak. Det är roligt, pinsamt och beroendeframkallande. Det finns bara en Bert. Och han är tillbaka. Amen.

Bert Ljung gör någonting som är absolut förbjudet för killar. Han skriver dagbok:

"2 januari

Hej hej hallå dagboken!

Nu har det snart gått två dygn av det nya året och inte ett förbaskat dugg har hänt. Allt är som förut.

Jag har fortfarande en finne bredvid vänster öra. Och jag har fortfarande två föräldrar med ögonbryn, dålig andedräkt och för liten lägenhet. Jag har fortfarande världens snyggaste tjej, Nadja Nilsson, som tyvärr fortfarande har världens osnyggaste och farligaste brorsor. De heter Roffe, Ragge och Reinhold. Förmodligen är det nog bara täcknamn för Dracula, Varulven och Mumien.

Och jag har fortfarande universums och alla evigheters mest rimvänliga och fula namn. Jag heter Bert. Amen.”

Den nya dagboksserien om Bert är en kraftigt omarbetad upplaga av tidigare utgåvor av Berts betraktelser.

Format:          135*210
Antal sidor:    168
Bindning:      Soft cover
Utkommer:     2015-11-17
ISBN:             9789176211151

Barnens favorit år efter år
Författarna Sören Olsson och Anders Jacobsson tillhör de mest utlånade författarna i Sverige år efter år (7:e och 8:e plats 2014) och deras böcker har sålts i över 10 miljoner exemplar världen över. Bert är en av deras mest framgångsrika karaktärer och finns förutom i bokform även som långfilm, tv-serie och tecknad serie.

Bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum på Cision.

För mer information, recensionsex och intervjuförfrågningar vänligen kontakta:
Katarina Oldenburg, Projektledare, Egmont Publishing AB
E-post: katarina.oldenburg@egmont.se Telefon: 040-693 95 32

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka & C:o, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige.
Egmont Publishing är en del av Egmont-koncernen som är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 300 medarbetare. Egmont är en affärsdrivande stiftelse som omsätter cirka 14,1 miljarder SEK, och delar varje år ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmontpublishing.se.