Het tecknarkvartett till Malmö och Comic Con

Till helgen slår den populära spel- och seriemässan Comic Con upp portarna för första gången i Malmö. Bland affischnamnen finns fyra av serie-Sveriges allra främsta tecknare – unga superhjältetecknaren Henrik Jonsson, Kalle Anka-tecknaren Arild Midthun, Elvis-skaparen Tony Cronstam, och det internationella stjärnskottet Niklas Eriksson.

– Vi är otroligt glada över att ha lyckats få hit så eftertraktade namn som Henrik, Arild, Niklas och Tony. Vi vet att de har en stor skara fans och som säkert ser fram emot att träffa sina favorittecknare i Malmö, säger Daniel Carlsson, utvecklingschef på Egmont Publishing.

Henrik Jonsson, 28 år från Vänersborg, är ett av de hetaste stjärnskotten på den svenska seriehimlen. Trots sin relativt unga ålder har Henrik redan hunnit med att teckna Batman åt världskända DC Comics, skapat den egna superhjälteserien ”The Norseman”, och är idag aktuell som ny Fantomen-tecknare.

Arild Midthun räknas som en av världens främsta Kalle Anka-tecknare. Hans förmåga att kombinera en skicklig penna och fantasifulla historier med noggrann research, fakta och kul lärande har genererat en mängd oförglömliga ögonblick med Kalle Anka och hans vänner. Lästa och uppskattade av Kalle Anka-fans hela världen över.

Niklas Eriksson från Obbola var i våras med och skrev svensk seriehistoria. Hans serie Carpe Diem började syndikeras i 100 amerikanska dagstidningar. Aldrig har en icke-amerikansk serie lanserats så hårt på den nordamerikanska dagspressmarknaden. I Sverige har Niklas även utmärkt sig genom den träffsäkra och humorfyllda politiska satirserien #Sverige.

Tony Cronstam från Malmö, är kreatören bakom den folkkära mänskliga sköldpaddan Elvis, som bland annat gått i en mängd svenska dagstidningar, haft egen serietidning och utkommit i ett 20-tal böcker. Tony är även aktuell som tecknare av världens starkaste björn – Bamse.

Arild Midthun, Niklas Eriksson, Henrik Jonsson och Tony Cronstam är på plats på Comic Con på Malmömässan under lördagen och söndagen den 12-13 september, och signerar sina verk vid Egmont Publishings monter.

Läs mer om Comic Con Malmö på www.comicconmalmo.se

För bilder, bokning av intervjuer och mer information kontakta,

Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, Egmont Publishing,
telefon 0708 63 94 62, e-post jonas.lidheimer@egmont.se

Daniel Carlsson, utvecklingschef, Egmont Publishing,
telefon 0708 63 94 66, e-post daniel.carlsson@egmont.se

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Vi är otroligt glada över att ha lyckats få hit så eftertraktade namn som Henrik, Arild, Niklas och Tony. Vi vet att de har en stor skara fans och som säkert ser fram emot att träffa sina favorittecknare i Malmö.
Daniel Carlsson, utvecklingschef, Egmont Publishing