Hon är svenskt herrmodes mäktigaste

Idag offentliggör Egmonts modemagasin KING sin prestigefyllda lista ”KING - Svenskt herrmodes 100 mäktigaste”. Toppar listan gör Emma Stjernlöf, Brand Director på Adidas i Norden.

KING – Svenskt herrmodes 100 mäktigaste är en årlig lista över de 100 personer som har mest inflytande på hur de svenska männen klär sig. På årets lista hittar vi designers, stylister, redaktörer och chefer för modeföretag men även kända skådespelare, artister, tv-profiler och idrottsstjärnor.

Adidas varumärkeschef i Norden – Emma Stjernlöf, har utsetts till årets vinnare av KING-juryn:

Sport har aldrig varit mer mode och mode aldrig varit mer sport än idag. I sin roll som brand director för Adidas visar Emma Stjernlöf att hon har mest inflytande över den svenska mannens sätt att klä sig. Emma har mest makt över herrmodesverige 2016.

– Jag är ärad men inte förvånad över att Adidas tar förstaplatsen. Vi har gjort en betydande varumärkesresa under de senaste åren där vi både hållit fast vid vårt arv men också vågat leda innovation. Kort och gott har vi visat vägen för att det inte finns några motsättningar mellan sport och mode utan tvärtom, säger Emma Stjernlöf.

– För tionde året i rad utser vi herrmodesveriges mäktigaste personligheter. Männen och kvinnorna som påverkar den svenske mannens modevanor förtjänar en extra plats i rampljuset för sina insatser på vitt skilda områden. Årets vinnare förtjänar all uppmärksamhet för allt hon i sin position som makthavare inom en modegren som hon varit med och byggt och tagit en ledande position inom, säger Per Nilsson, chefredaktör för KING Magazine.

På andra plats finner vi fjolårets vinnare Mattias Magnusson, VD på Acne Studios medan tredjeplatsen intas av gänget bakom succémärket Our Legacy. Se hela topp-tio-listan med svenskt herrmodes mäktigaste 2015 på nästa sida.

Mer om vinnaren Emma Stjernlöf och Adidas, samt de övriga på listan över svenskt herrmodes 100 mäktigaste kan du läsa om i nya numret av KING som kommer ut i butik 26 maj samt på Kingmagazine.se.

För mer information eller bilder vänligen kontakta,
Per Nilsson, chefredaktör KING Magazine, +46 (0)70 722 87 29, per.nilsson@egmont.se

Topp 10 2016

1. Emma Stjernlöf, Brand Director Nordics, Adidas
  2. Mattias Magnusson, VD Acne Studios
  3. Jockum Hallin, Christopher Nying & Richardos Klarén, grundare Our Legacy
  4. Andreas Löwenstam, Designchef Herr H&M
  5. Per Håkans, Marknadschef Tiger of Sweden
  6. Zlatan Ibrahimovic, Fotbollsgud
  7. Filip Tysander, Grundare Daniel Wellington
  8. Daniel Frank & Markus Fowler, Instagramkontona ”Men with…”
  9. Sam Rihani, Sverigechef, Instagram
  10. Peter Jansson & Erik Fagerlind, Grunadare Sneakersnstuff

För tionde året i rad utser vi herrmodesveriges mäktigaste personligheter. Männen och kvinnorna som påverkar den svenske mannens modevanor förtjänar en extra plats i rampljuset för sina insatser på vitt skilda områden. Årets vinnare förtjänar all uppmärksamhet för allt hon i sin position som makthavare inom en modegren som hon varit med och byggt och tagit en ledande position inom.
Per Nilsson, chefredaktör KING Magazine