Kalle Anka & C:o återupplivar svensk bokklassiker – Kalle Holgersson ger sig ut på en underbar resa

En av Sveriges mest kända barnböcker, Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, får ny skrud. Kalle Anka & C:o vill öka läslusten bland unga, och släpper en unik återberättelse av Selma Lagerlöfs klassiska verk i Ankeborgstappning. Serien är framtagen i samarbete med Läsrörelsen och har skapats av författaren Göran Hägg och tecknaren Arild Midthun.

Sveriges största serietidning fortsätter sin satsning på att förena den underhållande Ankeborgsvärlden med kul läsning och lärande. I kommande nummer av Kalle Anka & C:o förvandlas Kalle Anka till en pyssling, och ger sig ut på ett hisnande äventyr genom Sverige och besöker platser som Brahehus och Glimmingehus, Mårbacka, Liseberg och Skansen. I år är det 75 år sedan Selma Lagerlöfs bortgång, vilket gör hennes liv och författarskap extra aktuellt.

– Historien om Nils Holgersson är en underbar svensk klassiker, men som det tyvärr talas allt mer sällan om. Med vår version hoppas vi på att kunna väcka våra unga läsares intresse för originalverket och inspirera till vidare läsning, säger Anna Bergström, projektledare för Kalle Anka & C:o.

Initiativet görs i samarbete med Läsrörelsen och författaren Göran Hägg, som skrivit originalmanus till serien.

– Det har varit jättekul att få jobba med Selma och Nils, som jag älskat sen jag var liten, och Kalle som jag älskat ungefär lika länge. Jag hoppas att min bearbetning ska roa och skapa nyfikenhet, säger Göran Hägg.

Kalle Holgerssons underbara resa genom Sverige ingår i en serie om totalt fyra klassiska äventyr, återberättade och tolkade i Kalle Anka-form. Övriga historier är den norska folksagan De tre bockarna Bruse, bröderna Grimms klassiska saga Hans och Greta, och H.C. Andersens Snödrottningen.

Lästävling
Som ett led i satsningen på läsfrämjande projekt har Kalle Anka & C:o även startat en stor nationell lästävling där barn uppmanas att läsa en bok och återberätta den med bilder i fyra serierutor. För mer information kring tävlingen, besök: http://news.cision.com/se/egmont-publishing

Kalle Anka & C:o nr 38 finns att köpa i butik från och med den 15 september.

Bilder finns att ladda ner på Egmont Publishings pressrum på Cision

För mer information vänligen kontakta:
Anna Bergström, projektledare Kalle Anka & C:o, e-post anna.bergstrom@egmont.se, telefon +46 72 300 61 71.

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.