Kalle Anka & C:o tolkar några av världens mest kända konstverk – så har du aldrig sett John Bauers ”Tuvstarr”

I kommande nummer av Kalle Anka & C:o har sex kända klassiska konstverk tolkats av några av världens främsta Kalle Anka-tecknare. Numret innehåller bland annat en specialskriven serie och bland de ”ankifierade” konstverken återfinns John Bauers ”Tuvstarr”.

I Kalle Anka & C:o nr 16 – Konstspecial får vi följa med Joakim von Anka när han, i ett försök att få stanna kvar som medlem i Miljardärs-klubben, köper in några av världens kändaste konstverk med syftet att ordna en konst-ställning i världsklass i Ankeborg. Men allting går inte riktigt som han tänkt sig och resan tar en högst oväntad vändning.

– Vi strävar alltid efter att förena underhållning med kul lärande och med det här initiativet hoppas vi att våra läsare, framförallt de yngre, ska få upp ögonen för alla dessa fantastiska konstverk och blir sugna på att lära sig mer om konst, säger Jonas Lidheimer, Projektledare för Kalle Anka & C:o på Egmont.

I tidningen möts läsarna bland annat av en unik tolkning av ett av den svenska konstnären John Bauers mest kända verk, Ännu sitter Tuvstarr kvar och ser ner i vattnet, från 1913. Konstverket har tolkats av den erkända Kalle-tecknaren Paco Rodriquez.

– Detaljen i originalverket jag tog fasta på var flickans långa hår. Håret fick i min version bli en filt till Kalle Anka. Efter det föll allt på plats. eftersom Kalle har en filt över sig är han sjuk, och därav tekannan som pyr bredvid honom. Sedan spann jag vidare på det och inkluderade även hans favoritaktivitet – fiske, förklarar Paco Rodriquez sin tolkning av Tuvstarr.

Övriga konstverk som ankifierats är; Blå hästar av Franz Marc (1911), Sommarkväll vid Skagens strand av P.S. Krøyer (1899), Flicka med pärlörhänge av Johannes Vermeer (1665), Kullervos förbannelse av Akseli Gallen-Kallela (1899) och Brudfärden i Hardanger av Adolph Tidemand och Hans Fredrik Gude (1848).

Kalle Anka & C:o nr 16 – Konstspecial finns att köpa i butik från och med den 14 april.

www.kalleanka.se finns mer information samt bilder och filmer på samtliga konstverk. Där finns även en tävling med exklusiva vinster i form av 10 stycken specialtryckta affischer med valfritt Kalle-konstverk.

Bilder finns att ladda ner på Egmont Publishings pressrum på Cision

För mer information vänligen kontakta:
Jonas Lidheimer, PR-ansvarig och Projektledare, Kalle Anka & C:o, e-post
jonas.lidheimer@egmont.se, telefon 040-693 94 62.

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 MDKR och har cirka 330 medarbetare i Sverige.

Egmont Publishing är en del av koncernen Egmont
som är
 en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 300 medarbetare. Koncernen står bland annat bakom Nordisk Film, TV 2 i Norge, biografer, tidskriftsförlag, bokförlag, läromedelsförlag, PlayStation och en rad delägda företag. Egmont ger ut fler än 700 magasin och tidskrifter bl a Hemmets Journal, KING, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vår DNA är We bring stories to life – med starkt kvalitetsinnehåll och digital innovation. Egmont är en affärsdrivande stiftelse som omsätter cirka 14,1 miljarder SEK och som delar ut mer än 100,5 miljoner SEK varje år för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Vi strävar alltid efter att förena underhållning med kul lärande och med det här initiativet hoppas vi att våra läsare, framförallt de yngre, ska få upp ögonen för alla dessa fantastiska konstverk och blir sugna på att lära sig mer om konst.
Jonas Lidheimer, Projektledare för Kalle Anka & C:o.