Kiruna-flytt blev ny Kalle Anka-historia

Flytten av Kirunas stadskärna har skapat eko både i Sverige och internationellt. Nu är det dags för en ny milstolpe för det ovanliga flyttprojektet – som inspirationskälla i seriernas värld. I senaste numret av Kalle Anka & C:o v-ankas det nämligen flytt av självaste Ankeborg!

Parallellen till Kirunas stadsomvandling är uppenbar. Men att omlokalisera en gruvort med 23 000 invånare ovanför polcirkeln är en sak. Att flytta på världens mest kända seriestad är något annat. I Kalle Anka & C:o nr 44 får vi svaret på hur det går när Ankeborgs egen flyttexpert Kalle Anka får i uppdrag att flytta på hemstaden. Orsaken? Farbror Joakims överfyllda pengabinge är på god väg att få hela Ankeborg att rämna under den porösa stadsmarken. Frågan är dock om en flytt av staden är det rätta? Och framförallt, om staden har anlitat rätt anka för jobbet?

– Jag vill inte avslöja för mycket på förhand, och ank-lagar ogärna enskilda figurer. Men Kalle borde nog ha lyft på luren och tagit hjälp av flyttexperterna i Kiruna. För som så ofta när han tar sig an en utmanande uppgift, så går det inte riktigt som planerat…, säger Cathrine Lyng, redaktionell projektledare för Kalle Anka & C:o

Serien Ankeborgs stora flytt går i Kalle Anka & C:o nr 44 som finns att köpa i butik från den 1 november.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum hos Cision.

För mer information vänligen kontakta,
Cathrine Lyng, redaktionell projektledare för Kalle Anka & C:o, 0708 63 94 44, cathrine.lyng@egmont.se

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Jag vill inte avslöja för mycket på förhand, och ank-lagar ogärna enskilda figurer. Men Kalle borde nog ha lyft på luren och tagit hjälp av flyttexperterna i Kiruna. För som så ofta när han tar sig an en utmanande uppgift, så går det inte riktigt som planerat..
Cathrine Lyng