Kuddkrigsdax på bokmässan!

Tävlingen där Sören & Anders tillsammans med Barnens Bibliotek bjöd in sina läsare att sätta titeln och bidra till handlingen i nästa Sunebok är avgjord. 14-åriga Jenny Bågenstål tog hem segern i konkurrens med 1500 skrivsugna barn från hela landet med förslaget att Sune och hela familjen Andersson besöker shoppingparadiset Gekås i Ullared. Resultatet är en sanslöst rolig bok där en strid ström av galenskaper avlöser varandra.

Sune i Ullared uppmärksammas på Bok & Bibliotek i Göteborg genom ett framträdande tillsammans med vinnaren Jenny på Biblioteks- och berättarscenen, signeringar och festligheter på barnområdet i äkta Sören & Anders-stil: ett kuddkrig. Kuddkriget kommer att ske i samband med Sören och Anders högläsning ur boken. En flashmob startar fajten och publiken är välkommen att delta.

Kuddkrig
När: 26 september
Tid: Högläsning med kuddkrig kl 13.00.
Var: Pressbyråns monter A.01:22
Arr: Pressbyrån i samarbete med Egmont Publishing

Boksläpp Sune i Ullared
När: 26 september
Tid: 17.00–17.30
Var: Biblioteks- och Berättarscenen
Arr: Kultur i Väst i samarbete med Barnens bibliotek och Egmont Publishing

Signeringar
När: 25 september 16.30-17.30, 26 september 15.00-16.00, 27 september 14.00-15.00
Var: Egmont Publishings monter B08:42
Arr: Egmont Publishing

Bakgrund till tävlingen
Sunes skapare - författarduon och bokjuryambassadörerna Sören och Anders - firade 30-årsjubileum i december 2014. För att fira detta och för att inspirera barn att skriva och läsa lät de sina unga läsare komma med förslag på namn och innehåll till nästa Sune-bok i en tävling. Tävlingen genomfördes i samarbete med Barnens Bibliotek och ingick i årets Barnbokskatalog.

Bilder laddas ner från Egmont Publishing pressrum på Cision.

Katarina Oldenburg, Projektledare, Egmont Publishing AB
E-post: katarina.oldenburg@egmont.se Telefon: 040-693 95 32

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka & C:o, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige.
Egmont Publishing är en del av Egmont-koncernen som är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 300 medarbetare. Egmont är en affärsdrivande stiftelse som omsätter cirka 14,1 miljarder SEK, och delar varje år ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmontpublishing.se.