Luleåbo har Sveriges finaste växthus

Luleåbon Carina Korak Bergenudds växthus har utsetts till landets vackraste. Utmärkelsen ”Årets Växthus” delas ut av tidningen
Hus & Hem Trädgård.

Carina Korak Bergenudd, som bor i en villa utanför Luleå, påbörjade sitt växthusprojekt för sju år sedan. Då: ett fallfärdigt växthus i gul bucklig plast. Idag: ett prisbelönt växthus, skapat på återbrukat material och inrett med vackra föremål, och i total harmoni med trädgården. Carina har byggt det mesta själv från grunden, och planerat och planterat.

Juryns motivering till årets vinnare lyder:

”Att använda ord som ”unik” och ”oas” känns självklart när det gäller Carina Korak Bergenudds växthus i Luleå. Med hårt arbete och små medel, kombinerat med ett säkert sinne för färg och form, har Carina skapat en personlig växthusdröm.”

– Konkurrensen i årets tävling var hård, men Carinas växthus stack ut med sin känsla för färg och form, och återanvändning av material. Hon har verkligen lyckats skapa ett unikt växthus, säger Anette Sievers, redaktionschef på Hus & Hem Trädgård.

– Det känns otroligt roligt, säger Carina Korak Bergenudd. Mina vänner brukar tjata på mig att jag ska ’komma ut’ och visa upp mitt växthus och min trädgård, nu kommer de ge mig tapperhetsmedalj.

Det var första året som Hus & Hem Trädgårds tävling Årets Växthus delades ut, men efter succén blir det självklart en fortsättning. Förutom att utse en vinnare uppmärksammar juryn även andra och tredje pris, som i år går till Sofia Andersson i Gamleby för hennes bohemiska lilla bod och Sven och Margareta Lyngfelt i Kode för sitt kombinerade växthus och vedskjul i direkt anslutning till huset.

För vinsten belönas Carina Korak Bergenudd med ett presentkort på 10 000 kr på Willab Garden, samt ett stort reportage i det nummer av Hus & Hem Trädgård (nr 2, 2016) som finns i butik nu.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum hos Cision.

Foto: Susanne Lindholm

För mer information vänligen kontakta;
Anette Sievers, redaktionschef Hus & Hem Trädgård, telefon 08-728 23 24, e-post anette.sievers@egmont.com

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Konkurrensen i årets tävling var hård, men Carinas växthus stack ut med sin känsla för färg och form, och återanvändning av material. Hon har verkligen lyckats skapa ett unikt växthus.
Anette Sievers, redaktionschef på Hus & Hem Trädgård