Ny svensk FANTOMEN-TECKNARE – en barndomsdröm går i uppfyllelse för HENRIK JONSSON

Ett nytt stjärnskott har tänts på den svenska seriehimlen. Illustratören och serieskaparen Henrik Jonsson, 28 år från Vänersborg, blir ny tecknare för Fantomen. Nu släpps hans första äventyr i Fantomen nr 18/19.

– Jag har alltid drömt om att få teckna Fantomen och att nu få se mitt första äventyr i tryck är en barndomsdröm som går i uppfyllelse, säger Henrik Jonsson.

Drömmen började när Henrik som ung fick ett gammalt nummer av Fantomen, och den vandrande vålnaden blev snabbt en favorit. Det satte också fart på intresset för att teckna serier, och Henrik kom som förste svensk in på prestigefyllda Joe Kuberts serietecknarskola i USA. Efter utbildningen kom han i kontakt med den amerikanska seriebranschen och gjorde raketkarriär. Bland annat som Batman-tecknare för det stora serieförlaget DC Comics.

Nu är Henrik tillbaka i Sverige, där han också hunnit med och teckna den egna superhjälteserien The Norseman och illustrationer till bokserien Pax.

– Henrik är en unik talang vars skicklighet ligger på hög internationell nivå, säger Fantomens redaktör Mikael Sol.

Henrik Jonsson gör debut som Fantomen-tecknare med historien Biljetten till frihet i Fantomen nr 18/19. Äventyret är skrivet av Sveriges meste serieförfattare Claes Reimerhti som skrivit över 200 Fantomen-äventyr, Bamse, 91:an med flera.

Henrik Jonsson kommer till Comic Con i Malmö den 12-13 september och signerar Fantomen och The Norseman i Egmont Publishings monter.

För pressex och mer information vänligen kontakta,
Mikael Sol, redaktör Fantomen, e-post mikael.sol@egmont.se, telefon +46 76-046 85 75

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Jag har alltid drömt om att få teckna Fantomen och att nu få se mitt första äventyr i tryck är en barndomsdröm som går i uppfyllelse.
Henrik Jonsson, ny Fantomen-tecknare