Nya Bert - precis lika kåt som vanligt

Balla-balla-balla finns kvar, men inte utan konsekvenser den här gången. Bert har en öppnare attityd mot det annorlunda och de mest utsatta grupperna i samhället i den senaste boken om Bert. Fördomar ställs på ända och en ny medvetenhet hos killarna anas.

Bert – rolig, pinsam och beroendeframkallande i snart 30 år
De smått ikoniska dagboksromanerna om Bert Ljung började komma ut redan 1987. 2015 påbörjades en relansering och modernisering av dagboksserien, alla rikligt illustrerade med träffsäkra illustrationer av mangatecknaren Kwok Hei Mak. I senaste kapitelboken om Bert står könsmedvetenhet och genusfrågor i fokus, vilket bland annat resulterar i att Bert engagerar sig i och tar ställning mot tafsande och sexuella trakasserier.

Anders Jacobsson kommenterar senaste tidens debatt:

– Många som vuxit upp med Bert sitter nu i tänkar- och tyckarpositioner. De kanske slutade läsa Bert runt 1998 och när de sätter sig upp i sina funderingsstolar och filurar på vår fiktiva 13-åring är det till dessa böcker de kan relatera till. Inte från 2005 och framåt, då vi återvände med honom. Ingenting drastiskt har hänt annat än att vi har blivit bättre, vassare och smartare författare och därmed kan närma oss samtidens och läsarens/tittarens problem och bekymmer på ett klarare och enklare sätt än när vi startade för 30 år sedan. Bert är Bert och kommer alltid vara Bert.

Bert och tant Börje
Världen är upp och ner. Bert har fått en ny granne som kör motorcykel, bär skinnställ och dricker grogg. En riktigt cool snubbe alltså. Men Börje gillar också att ha kjol, peruk och stringtrosor på sig. Hur går det ihop?  Lill-Erik är livrädd och tror att grannen är en komplett galning. Åke tycker att man borde kalla på polis. Och Bert vet inte vad han ska tro på längre.

Mitt i alltihop ska dessutom Berts flickvän Shirin sova över för första gången. I prickigt tunt nattlinne och alldeles naken under ... Men hur vet man om hon vill hångla på riktigt eller bara pussas lite grann? Och vad vill han själv egentligen?

Släppdatum: 2016-08-15

Bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum på Cision.

För mer information, recensionsex och intervjuförfrågningar vänligen kontakta:
Katarina Oldenburg, Projektledare, Egmont Publishing AB
E-post: katarina.oldenburg@egmont.se Telefon: 040-693 95 32

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige.

Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se.

We bring stories to life.

Bert är Bert och kommer alltid vara Bert.
Anders Jacobsson