Påminnelse: Pressfrukost för Vagabonds Resebarometer 2014

Hur och var reser svenskarna? Tisdag 3 juni kl 8.30 presenteras 2014 års upplaga av Vagabonds Resebarometer, Sveriges största resvaneundersökning.

Som vanligt har vi tittat allt semesterresande till utlandet, oavsett om resan går med flyg, bil, buss eller tåg och oavsett om den är bokad på resebyrå eller transportörernas egna sajter. Vagabonds Resebarometer, som görs i samarbete med Turistdatabasen, bygger på 24 000 intervjuer per år och är Sveriges enda totala resvaneundersökning.

Hur påverkas resandet av konjunkturen, valutakurserna och miljölarmen? Vad skrämmer bort turister – och vad lockar?

Fokus Medelhavet: I år har vi lagt fokus i undersökningen på havet som vi helst solat vid och badat i ända sedan solsemestern uppfanns.

Kom på pressträffen, bli bjuden på frukost och få reda på vilka länder som är förlorare och vilka som är vinnare i kampen om svenskarnas semesterpengar.

När: Tisdag 3 juni kl 8.30.
Var: Bagdad Café, Medelhavsmuseet, Fredsgatan 2 (nära Operan och bredvid UD i hörnet av Gustav Adolfs Torg).

Vilka pratar: Per J Andersson, redaktör på Vagabond, Hans Remvig, statistiker på TDB. Kommer du? Mejla i så fall asap, men senast senast måndag 2 juni kl 15.00, till: per@vagabond.se

Det här är femte upplagan av Vagabonds Resebarometer. Undersökningen, som presenterats årligen sedan 2010, görs av Resurs för Turism/ Turistdatabasen (TDB) och bygger på 24 000 intervjuer om året.

Resemagasinet Vagabond ges ut av Egmont Publishing som publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser för vuxna och barn i Sverige, däribland Vagabond Hemmets Journal, Kalle Anka, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande eventverksamhet. Företaget omsätter i Sverige cirka 900 MSEK och har 300 anställda. Egmont Publishing är en del av koncernen Egmont som är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och ca 6 600 medarbetare. Egmont står bl.a. bakom Nordisk Film, TV 2 i Norge, biografer, tidskriftsförlag, bokförlag, läromedelsförlag, PlayStation och en rad delägda filmbolag t.ex. Zentropa.