Praktiskt Båtägande avslöjar: Ditt digitala sjökort visar fel!

Praktiskt Båtägande avslöjar stora fel i de digitala sjökorten. Om du navigerar efter kartplottern riskerar du hamna långt upp på land. En strandlinje på en ö kan ligga hela 100 meter fel jämfört med verkligheten. Och en holme eller ett grund kan saknas.

När Göran Johansson för några år sedan seglade vid Harstena i Sankt Annas skärgård upptäckte han på Navionics digitala sjökortsversion från år 2007 öar och holmar som inte fanns i verkligheten.

– I och med att jag känner till det geografiska området väl blev jag chockerad över den missvisande informationen som det digitala sjökortet visade. Hemma gjorde jag en noggrannare undersökning i datorn, säger han.

Görans företag Solteknik återförsäljer marinelektronik, bland annat Navionics och pc-kartprogrammet Fugawi Marine ENC. I Fugawi började Göran föra in flygfoton från Google Earth över Navionics sjökortsbild i Harstena för att mer exakt se hur mycket fel Navionics digitala sjökort visade.

– Förutom att det i det digitala sjökortet var holmar som inte fanns eller öar istället för uddar, låg kustlinjen ofta fel. Kustlinjen vid Harstena by ligger 50 till 100 meter fel jämfört med flygbilden, säger Göran Johansson.

Även kartprogrammet Bluechart har i vissa fall brister enligt Praktiskt Båtägandes granskning.

Hans Engberg, kartingenjör på Sjöfartsverket, menar att det finns flera orsaker till fel i de digitaliserade sjökortsutgåvorna:

– I princip har alla tillverkare av digitala sjökort köpt data från oss eller köpt rätten att digitalisera våra papperssjökort. Redan för 20 år sedan började Sjöfartsverket digitalisera sjökorten och vi skapade därigenom vår sjökortsdatabas. Databasen hålls kontinuerligt uppdaterad sedan dess. Men det är inte säkert att tillverkare av digitala sjökort uppdaterat med alla rättelser som vi på Sjöfartsverkets löpande gör enligt Ufs, alltifrån sjömärken till ny kartografi, säger Hans Engberg.

I det aktuella numret av Praktiskt Båtägande listas flera konkreta exempel och tidningen råder den enskilde båtägaren att uppdatera sina digitala sjökort regelbundet för att få så bra underlag som möjligt i kartplottern när de ger sig ut på sjön.

Samuel Karlsson, chefredaktör Praktiskt Båtägande, samuel.karlsson@praktisktbatagande.se, tel: 08-692 01 00

Praktiskt Båtägande ges ut av Egmont Tidskrifter AB som ingår i den danska mediekoncernen Egmont, en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Vi står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, undervisningsmaterial, aktivitetsprodukter, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 6 500 medarbetare och en omsättning på 1,4 miljarder EUR.