Roblox och Egmont i samarbete om böcker

Partnerskapet ger Egmont Publishing rättigheter att skapa och publicera ett flertal böcker om Roblox, där de första titlarna förväntas publiceras under andra halvan av 2018.

Egmont Publishing och Roblox Corporation, den största, användargenererade, spelplattformen på marknaden, tillkännager idag ett partnerskap som ska ge Roblox-spel, karaktärer, världar, avatarer, utvecklare och Roblox Community ett helt nytt liv i en mångfald av böcker för Roblox-fans i alla åldrar.

Emma Cairns-Smith, Head of Global Acquisitions på Egmont Publishing säger, ”Roblox interagerar med sina miljontals fans på både ett djupt och kraftfullt plan, och vi tror att våra fantastiska produkter kommer bygga den relationen ännu starkare. Egmont, den ledande utgivaren av speltitlar för barn och unga, är enormt glada att välkomna den största sociala spelplattformen i världen till sin lista av partners.”

Silvia Figini, VP Global Licensing på Egmont Publishing säger, “Vi är extremt glada att samarbeta med Roblox i detta nya projekt, som är ett perfekt nästa steg i Egmonts globala strategi för licenserad utgivning. Vi ser framemot att samarbeta med Roblox med att publicera de första titlarna nästa år.”

David Baszucki, founder and CEO för Roblox säger, ”Vårt partnerskap med Egmont kommer att säkra en högkvalitativ publicering av Roblox-böcker, något våra användare efterfrågar. Jag är exalterad inför att arbeta med ett sådant respekterat och erfaret förlag när vi utökar våra initiativ för användargenererad licensering under 2018.”

Egmont ger en del av sina intäkter till välgörande ändamål genom Egmont Fonden, och samarbetet med Egmont innebär att en del av förtjänsten från publiceringen av Roblox-böcker kommer att ägnas åt initiativ som arbetar för att ge utsatta barn och ungdomar ett bättre liv.

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig för Egmont Publishing på +4670-863 94 62, jonas.lidheimer@egmont.se

Brian Jaquet, Head of PR för Roblox, på +1 (415) 235-4844, bjaquet@roblox.com

Om Egmont Publishing
I Sverige publicerar Egmont Publishing ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har vi en omfattande verksamhet inom böcker, spel, pussel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och marknadstjänster. Omsättningen uppgår till cirka 1 miljard kronor och vi har cirka 300 medarbetare i Sverige. Läs mer på Egmont.se

Egmont Publishing är en del av Egmont, en ledande dansk mediekoncern, med aktiviteter i 30 länder och 6 200 medarbetare. Vår medievärld består av Nordisk Film, TV 2 i Norge, biografer, bokförlag, kurslitteratursförlag och PlayStation – liksom en rad av delägda filmbolag, så som Zentropa.

Egmont-koncernen är helägd av Egmont-stiftelsen och genom Egmont Fonden är fokus för den allmännyttiga verksamheten framförallt på att skapa ett bra liv för barn och unga. Varje år stödjer Egmont Fonden institutioner och organisationer som arbetar med och för barn och ungdomar. Sedan 1920 har mer än 3,5 miljarder SEK delats ut till välgörande ändamål. Under 2016 delade Egmont Fonden ut mer än 120 miljoner SEK. Läs mer på www.egmontfonden.dk/int/About-the-Egmont-Foundation.

Om Roblox Corporation
Roblox är den största sociala spelplattformen som låter unga att fantisera, skapa och spela tillsammans i uppslukande 3D-världar. Över 29 miljoner användargenererade onlinespel har producerats på Roblox-plattformen, med över 62 miljoner användare varje månad, som skapar äventyr, spelar spel, rollspel, och lär sig tillsammans med sina vänner i en familjevänlig miljö. Roblox är tillgängligt från alla moderna smartphones, surfplattor, datorer, Xbox One, Oculus Rift och andra populära VR-plattformar. För andra året i rad hamnade Roblox 2017 på Inc. 5000-listan av snabbast växande privata företag i Amerika. Roblox - Powering Imagination. Läs mer på https://corp.roblox.com.