Rullande kulturskatter intar Solvalla

Den 6 augusti intar drygt 1 000 amerikanska veteranbilar Solvalla och bilträffen Wheels Nationals. Arrangemanget har en lång historia och har genomförts i tidningen Wheels Magazines regi i hela 38 år!

För tredje året i rad hålls Wheels Nationals på Solvalla, som i år väntas locka upp emot 6000 besökare. Tidigare har man varit på Täby Galopp, Barkarby flygfält och Hågelbyparken och nu håller man alltså till på Solvalla där hästkrafterna denna helg kommer från ett tusental veteranbilar.

Ett genomsnittligt värde på en amerikansk bil från 50-talet ligger närmare 200 000 kronor. Det innebär att de som besöker Solvalla kommer att kunna se historiska bilar till ett värde av närmare 200 miljoner kronor…

– Det är en kulturskatt som rullar runt på våra vägar under några intensiva månader. De som är aktiva i den här hobbyn bevarar ett arv från förr, återställer gamla vackra bilar till originalskick för sitt eget höga nöjes skull och sedan finns de till allmän beskådan på träffar som den här, berättar Mia Strand, chefredaktör på tidningen Wheels Magazine.

Ett växande intresse för amerikanska veteranbilar
I dag uppskattar man att Sverige är ett av världens USA-bilstätaste länder. Intresset för äldre amerikanska bilar från 1930-talet fram till slutet av 70-talet är stort och närmare 300 000 personer i landet är på ett eller annat sätt engagerade i hobbyn.

– Det fina med den här hobbyn är att vi har besökare i alla åldrar. Flera generationer finns representerade i en och samma bil, pensionärer minns en tid då dessa bilar var nya och ungdomar ärver intresset från sina föräldrar. Alla umgås och ålder är sekundärt, säger Mia.

Fullmatat program med massor av underhållning
Under lördagen på Solvalla kommer man utöver alla dessa bilar också kunna besöka barnens egen klubb, Kids Club där alla små kan vila fötterna, få något att dricka, läsa tidningar, hoppa hoppborg och mycket annat. Sedan kan alla roas av underhållning i form av kontrollerade burnouts, bilbedömning och parad.

Wheels Nationals Solvalla pågår den 6 augusti mellan kl. 08.00-17.00.

För mer information och anmälan vänligen kontakta,
Mia Strand, chefredaktör Wheels Magazine, e-post mia.strand@egmont.se, telefon 0768 52 31 01

Wheels Magazine ges ut av Egmont Publishing som publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Mia Strand, chefredaktör på Wheels Magazine