San Sebastian sommarens hetaste resmål

Allt fler svenskar låter smaklökarna styra sina resval. När Vagabond rankar sommarens hetaste resmål hamnar baskiska matmeckat San Sebastian i topp. Samtidigt ser sommaren 2016 ut att bli retrocharterns år, med ett uppsving för turistklassiker som Mykonos, Málaga och Ibiza.

I nya numret av Vagabond har redaktionen korat gourmetdestinationen, tillika Spaniens pintxoshuvudstad, San Sebastian i Baskien, som etta i listan över sommarens 25 bästa resmål.

– Mat blir en allt viktigare ingrediens på semestern. Vi nöjer oss inte längre med turistanpassade menyer med internationellt mat. Vi vill ha genuin lokal mat. Ett förstklassigt matresmål, där det dessutom finns en strand, är kort sagt receptet på en vinnare, säger Per J Andersson, redaktör på Vagabond.

På andra plats på listan över sommarens hetaste resmål kommer grekiska turistklassikern Mykonos. Svenskarnas vurm för Grekland allt jämt starkt, trots den ekonomiska krisen och flyktingkrisen på flera grekiska öar. 7 av destinationerna på 25 bästa resmål-listan ligger i Grekland, däribland mindre kända grekiska öar som Folegandros och Ikaria, men också klassiska Kreta.

– Greklands stora fördel är och förblir de vita pittoreska byarna, det klara blå havsvattnet, den enkla charmiga tavernamaten och det faktum att så många destinationer ligger på öar. Svenska resenärer älskar öar, som står för avkoppling, avskildhet och småskalighet, säger Per J Andersson.

I år satsar flera charterbolag på att arrangera resor till destinationer som legat i malpåse i flera år. Även på Vagabonds topplista finns flera av dessa klassiska charterkuster, som Algarve, Costa del Sol och Atens riviera.

Även trenden med träning på semestern håller i sig. Bland sommarens 25 bästa resmål återfinns Mallorca, som är perfekt för både cykling och vandring, liksom Salentohalvön i Apulien på Italiens klack.

Se hela listan med sommarens 25 hetaste resmål på nästa sida, samt i nya numret av Vagabond (nr 4).

För mer information kontakta,
Tobias Bestelid, chefredaktör Vagabond,
tobias@vagabond.se 070-735 95 00, eller Per J Andersson, redaktör Vagabond, per@vagabond.se, 070-653 50 82.

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige.

Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se.

We bring stories to life.

Mat blir en allt viktigare ingrediens på semestern. Vi nöjer oss inte längre med turistanpassade menyer med internationellt mat. Vi vill ha genuin lokal mat. Ett förstklassigt matresmål, där det dessutom finns en strand, är kort sagt receptet på en vinnare.
Per J Andersson, redaktör på Vagabond