Satiriker häcklar Löfven, Kinberg-Batra och Fridolin

Löfven, Kinberg-Batra och Fridolin får alla se sig satiriskt återgivna i den nya #Sverige-boken. Serien driver friskt med våra folkvalda och det politiska läget i landet.

#Sverige: Inte okej ger en förvriden sammanfattning av det politiska året som gått. Här möts Miljöpartiets kris med Hans Roslings uppläxande av journalistkåren, inrikesminister Ygemans frenetiska skällande med Björklunds förkärlek för stora vapen.

– Det har blivit ganska många skämt om det ändrade säkerhetsläget. Men även om polariseringen i samhället och flykting-mottagandet. Jag tecknar serien på onsdag varje vecka och så publiceras den i SvD på söndagen - så jag försöker vara så aktuell som det bara är möjligt. Det är roligt, ibland får man respons, till exempel så svarade Ygeman (med glimten i ögat) via Twitter på strippen om honom där han går omkring i Malmö och ropar "oacceptabelt!", säger Niklas Eriksson.

#Sverige publiceras på Svenska Dagbladets söndags-seriesida, och serien har tidigare samlats i två böcker. Boken, med undertiteln, Inte okej, är skriven och tecknad av Niklas Eriksson och släpps på Bok- & Biblioteksmässan i Göteborg.

Niklas Eriksson är serietecknare från Obbola i Västerbotten. Han skapar förutom #Sverige också serien CARPE DIEM, som publiceras i ett flertal svenska dagstidningar och ca 150 amerikanska dagstidningar.

För recensionsex och mer information vänligen kontakta:

Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, Egmont Publishing, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Niklas Eriksson