Succé för Kings nya podcast – topp-5 på 24h

Igår var det storstilad premiär för King Magazines nya podcast, Kingpodden, och intresset har varit enormt. Redan efter en dag ligger podcasten topp-5 på Podcasters topplista, före storpoddar som Filip & Fredrik och Alex & Sigge.

– Det är helt fantastiskt. Vi har jobbat med det här en tid och har höga ambitioner. Men att vi skulle få ett sådant mottagande, och så snabbt, hade vi inte kunnat drömma om, säger Per Nilsson, chefredaktör för King Magazine.

I Kingpodden avhandlas både högt och lågt om mode och i premiäravsnittet medverkar Per Nilsson, King Magazines modechef Claes Juhlin och stilexperten Andreas Weinås från Manolo.se. Första avsnittet kretsar bland annat kring den italienska designern Valentinos berömda mopsar, Tom Fords hygien och mycket annat.

– Kingpodden är det perfekta komplementet till magasinet och sajten. Här tar vi ut svängarna lite mer och gör det mer underhållande. En lite roligare och mer personlig form av King helt enkelt, fortsätter Per Nilsson.

Digitala framgångar

Med den nya succépodcasten fortsätter King sin framgångsrika utveckling inom det digitala området. Första halvåret 2015 ökade exempelvis antalet unika besökare på Kingmagazine.se med hela 90 procent jämfört med föregående år.

– Vi gör alla rätt just nu och med Kingpodden hoppas vi kunna närma oss målgruppen ytterligare. Vi pratar herrmode så att alla kan förstå det. Inga höga hästar eller pekpinnar, säger Rasmus Blom, redaktör och producent av Kingpodden.

I kölvattnet av den digitala succén inleds samtidigt en offensiv satsning på att stärka läsupplevelsen av King Magazine.

– Vi tror stenhårt på det tryckta formatet och gasar på rejält framöver med en mängd spännande nyheter. Det kommer att bli en garanterat rolig och händelserik höst för våra läsare, avslutar Per Nilsson.

Kingpodden släpps varannan vecka med halvtimmeslånga avsnitt, för både iOS och Android.

För mer information vänligen kontakta,
Per Nilsson, chefredaktör King Magazine, telefon 070 722 87 29, e-post per.nilsson@egmont.se

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Kingpodden är det perfekta komplementet till magasinet och sajten. Här tar vi ut svängarna lite mer och gör det mer underhållande. En lite roligare och mer personlig form av King helt enkelt.
Per Nilsson, chefredaktör King Magazine