Svenska Öden & Äventyr – en ny unik tidning om livet förr

Svenska Öden & Äventyr är en ny tidning som skapar ett nytt segment i tidningshyllorna. Det handlar om släktforskning, historia och livet förr i tiden. Men inte kungarnas historia, inte fältslagen, krigen eller politiken. Svenska Öden & Äventyr är en tidning om den lilla människans historia.

I Svenska Öden & Äventyr finns berättelserna om alla de som levde och dog i skuggan av världshändelserna.

Barnen som blev föräldralösa när TBC plågade landet.

De svenska båtflyktingarna som lämnade svält och förtryck för att söka lyckan på andra sidan jorden.

Hembiträdena som knogade. Kvinnorna som födde 15 barn. August och Asta som ägnande sitt liv åt att rädda fattigbarn. Johan Petter som lämnade landet men förlorade sin familj i Dödens karavan. Människorna som slet, drömde, älskade och kämpade för sina liv.

Svenska Öden & Äventyr är också en tidning om släktforskning, om hur vi alla kan hitta vårt glömda förflutna. Läs den spännande historien om hur ett återfunnet visitkort hjälpte Ann-Louise att spåra sin stora släkt i USA. Och följ släktforskarskolan, ett unikt samarbete med Ancestry, världsledande på området. I nr 1 avslöjar vi Evert Taubes adliga släkthistoria.

Svenska Öden & Äventyr berättar om en tid som inte längre finns och som ingen längre minns. Läs till exempel om Konungariket Svänan, ett område i Småland där folk levde i jordhålor fram till 1950-talet.

Välkommen till Svenska Öden & Äventyr, en hel värld full av minnen.

Fritt att citera ur tidningen om källan tydligt anges.

Chefredaktör Åsa Holmström, asa.holmstrom@egmont.se  0702-59 13 12

Ansvarig utgivare Håkan Ström, hakan.strom@egmont.se  0703-46 57 80

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser för vuxna och barn i Sverige, däribland Hemmets Journal, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande eventverksamhet. Företaget omsätter i Sverige cirka 900 MSEK och har 300 anställda.

Egmont Publishing ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Egmont står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, filmer, TV-program, biografer och TV-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i fler än 30 länder, har cirka 6 500 medarbetare och en genomsnittlig omsättning på 1,4 miljarder EUR.