Svt-succén Årets Sockerbagare blir bok

Nu släpps Svt Barnkanalens succéprogram Årets Sockerbagare i bokform – Baka med Årets Sockerbagare. Ta del av tävlingsdeltagarnas favoritrecept, proffstips från mästerkonditorn Elisabeth Johansson, smarriga inspirationsbilder, pyssel och mycket mer.

Årets Sockerbagare är ett av de mest populära programmen på Svt Barnkanalen under senare år. I bokversionen Baka med Årets Sockerbagare har man tagit fasta på programbudskapet som handlar lika mycket om att väcka lust och inspiration till att baka, som att tävla. Läckra recept med allt ifrån pavlova cupcakes till djungelbrownies och rostårta, varvas med praktiska tips och kreativt innehåll. Några exempel är ”Lilla chokladskolan”, bra bakredskap och en pysselsida där man kan dekorera sin egen tårta med olika klistermärken.

Givetvis blir det också ett kärt återseende med tävlingsdeltagarna. Förutom att berätta om sina favoritbakverk, avslöjar de unga sockerbagarna också sina största bakmisslyckanden. Allt för att understryka att det är okej att göra fel, och att det bästa receptet till framgång med baket är att ha kul och att det smakar gott. Det är viktigare än att allt måste se perfekt ut.

Dessutom bjuder programmets egen stjärnkonditor, Elisabeth Johansson, på ett par riktiga proffstips. Hon visar till exempel hur man gör fina marsipanrosor och vad som är viktigt att tänka på för att få till en perfekt pajdeg.

– Jag hoppas att boken, precis som programmet, gör att ännu fler barn får upp ögonen för hur kul och kreativt utvecklande det är med bakning. Barn har en fantastisk förmåga att våga testa sig fram med olika smakkombinationer, och resultatet blir ofta förbluffande bra, säger Elisabeth Johansson.

Boken är anpassad för både nybörjare och bakvana, med recept indelade i olika svårighetsnivåer.

Baka med Årets Sockerbagare är författad av Camilla Tubertini, som har skrivit flera kok- och bakböcker samt designat bakrelaterade produkter för IKEA och Panduro.

Baka med Årets Sockerbagare finns att köpa i bokhandeln och på DinTidning.se, är på 42 sidor + ett klistermärkesark och kostar ca 149 kronor.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmonts pressrum hos Cision.

För mer information och recensionsex vänligen kontakta:
Annette Voigt, Product manager, Annette.Voigt@egmont.se, 040 693 95 63

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Jag hoppas att boken, precis som programmet, gör att ännu fler barn får upp ögonen för hur kul och kreativt utvecklande det är med bakning. Barn har en fantastisk förmåga att våga testa sig fram med olika smakkombinationer, och resultatet blir ofta förbluffande bra.
Elisabeth Johansson