Tre framgångsrika resechefer nominerade i Grand Travel Award

Elite Hotels vd Bicky Chakraborty, Ticket Privatresors vd Katarina Sjögren Petrini och Clarion Hotels direktör Katalin Paldeak är de tre toppchefer som nominerats till Årets Chef i Resebranschen. Den prestigefulla utmärkelsen delas ut tillsammans med ytterligare 14 priser på Grand Travel Award, resebranschens egen Oscarsgala, 22 februari. Galan fyller 20 år i år.

Nomineringarna till klasserna i Grand Travel Award utses av en 11-mannajury med nyckelpersoner i resebranschen samt branschtidningen Travel News, som står bakom evenemanget.

Bicky Chakraborty nomineras för sitt entreprenörskap i Elite Hotels, som nu går in i en ny tillväxtfas genom sin satsning på Norrland. Katarina Sjögren Petrini har med jordnära och uppskattat ledarskap lett Sveriges största privatresebyråkedja genom de senaste årens ekonomiska turbulens med framgång och satsar nu kraftfullt online. Hotellveteranen Katalin Paldeak har satt Clarions varumärke på hotellkartan i Sverige och Norge och vågar tänka nytt bland annat när det gäller rekrytering av personal.

Totalt delas priser ut i 15 klasser ut under Grand Travel Award på Grand Hôtel i Stockholm. Vinnaren i Årets Chef röstas fram av 50 resebranscher. I de flesta andra klasser utses vinnaren genom en omröstning bland totalt cirka 1 200 personer som arbetar i resebranschen, varav hälften är resebyåranställda. Nytt för i år är att färre företag i varje klass nomineras för att öka statusen för de som valts ut.

-        Det har varit ett spännande arbete för juryn att nominera. I vissa klasser var diskussionerna mycket tuffa. Det ska bli mycket roligt att se slutresultatet efter omröstningen, säger Peter Carlsson, vd för Travellink som i år är ordförande i Grand Travel Award-juryn.

Samtliga nominerade företag inklusive nomineringsjuryns motiveringar återfinns på www.grandtravelaward.se. Som exempel kan nämnas att Fritidsresor, Airtours och Apollo nomineras i Bästa Charterarrangör och att de nominerade i Bästa Hotellkedja Sverige är Scandic, Radisson Blu och Clarion. I de prestigefyllda flygklasserna är bland andra SAS, Qatar Airways, Turkish Airlines, KLM och Air Berlin nominerade.

Grand Travel Award arrangeras för 20:e året av Travel News på Grand Hôtel i Stockholm 22 februari med 700 gäster. Travel News är den ledande affärs- och branschtidningen för den svenska turist- och reseindustrin och ingår i Egmont Tidskrifter. Läs allt om Grand Travel Award, de nominerade och galan på grandtravelward.se. På eftermiddagen före Grand Travel Award arrangeras branschseminariet Travel News Studio.

För ytterligare information och frågor, kontakta

Katarina Myrberg, chefredaktör Travel News

Katarina.myrberg@travelnews.se