Undersökning visar: Suzuki håller bäst. Chevrolet sämst.

Suzuki och Mitsubishi bygger de mest problemfria bilarna enligt svenska bilägare. Mest problem har Chevrolet och Land Rover. Samtidigt får Volkswagen-gruppen allt större kvalitetsproblem. Detta enligt en undersökning genomförd av tidningen auto motor & sport, där över 29 000 svenska bilägare betygsatt sin bil.

Köp japanskt om du vill slippa fel – i alla fall Suzuki och Mitsubishi. De har de mest nöjda ägarna gällande bilens kvalitet. Mindre nöjda är de som kör Chevrolet, Citroën och Volvo.

Varje år tittar auto motor & sport på ägarbetygen för maximalt fem år gamla bilar, för att se vilka biltillverkare som har kvalitetsproblem och vilka bilar som håller bra.

- Idag, när elfel och mjukvarubuggar blir allt vanligare, är det viktigt att höra hur nöjda ägarna är med sina bilar innan man köper en begagnad bil. Med vår databas ser vi om en bilmodell lider av barnsjukdomar långt innan den har sin första besiktning säger Alrik Söderlind, chefredaktör på auto motor & sport.

Ägarna betygsätter sin bil på flera olika moment där ”problemfri” är ett av kriterierna. Poängskalan är 0–100 poäng.

Allra bäst betyg gällande problemfrihet fick Suzuki med 98 poäng i ägarbetyg. Därmed behåller Suzuki förstaplatsen från förra årets undersökning. Tvåa kom Mitsubishi med 96 poäng. På tredje plats följer Mazda, Renault, Fiat och Jaguar med 94 poäng. Sämst betyg får Chevrolet med 78 poäng, följt av Land Rover på 80. Även Volvo, Ford och Citroën tillhör de märken som får sämst kvalitetsomdöme av sina ägare.

- Trenden är att de svenska bilägarna blir allt mer nöjda med kvaliteten på sina bilar. Snittbetyget har ökat varje år det senaste fyra åren, berättar Alrik Söderlind.

Volkswagengruppen tillhör motsatsen. Audi, Skoda, Seat visar alla en negativ kvalitetstrend och Volkswagen tillhör de märken som har mest missnöjda ägare. Bara Seat är bättre än genomsnittet.

- Här ser vi den negativa sidan med stora bil koncerner som delar komponenter. Finns det en kvalitetsbrist så sprider den sig snabbt inom flera olika märken, säger Alrik Söderlind.

AMS-kvalitetsindex, årsmodeller 2009–2013

Högst ägarbetyg
1. Suzuki – 98p.
2. Mitsubishi – 96p.
3. Fiat – 95p, Jaguar – 95p, Mazda – 95p, Renault – 95p.

Lägst ägarbetyg
1. Chevrolet – 77p.
2. Land Rover – 80p.
3. Citroën – 83p, Ford – 83p, Volvo – 83p.

Snittbetyget för alla bilar är 89 poäng.

Hela listan över ägarnas driftsäkerhetsbetyg finns att läsa i tidningen auto motor & sport, nummer 13/2014 som finns i butik 12 juni. Där redovisas också vilka bilmodeller som är bäst och sämst i varje klass.

Samtliga ägarbetyg, som visar hur nöjda bilägarna är med sina bilar inom femton olika parametrar, presenteras i auto motor & sports Bilköpsguide som finns i butik nu, en användbar guide för den som vill köpa en begagnad bil. Alla resultat i databasen finns tillgängligt för tidningens prenumeranter.

Vill Du bidra till den unika databasen och sätta betyg på DIN bil? Du kan berätta om dina upplevelser på www.automotorsport.se/begenkat

För mer information, kontakta Alrik Söderlind (alrik@automotorsport.se, 08–692 01 04)

auto motor & sport, Sverige grundades 1995 och tillhör Egmont Publishing AB. Tidningen är en av de ledande motortidningarna i Sverige och webbplatsen – www.automotorsport.se – är en av de mest populära sajterna i motorsegmentet med cirka 100.000 unika besökare i veckan enligt TNS Sifo. Tidningens databas med ägarbetyg är unik i branschen med sina 29 000 respondenter.

auto motor & sport ägs av Egmont Publishing som publicerar ett 30-tal magasin och webbplatser i Sverige, omsätter cirka 500 msek och har cirka 230 anställda. Bolaget ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Egmont står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 7 600 medarbetare och en omsättning på 1,6 miljarder EUR.

Alrik Söderlind, chefredaktör på tidningen auto motor & sport