Vagabond och flera Egmont-titlar ökar i senaste Orvesto

Senaste Orvesto Konsument visar på ett positivt lyft för flera av Egmont Publishings olika magasin och tidningar. Den mest imponerande utvecklingen står resemagasinet Vagabond för som ökar med hela 19 000 läsare.

Idag släppte TNS Sifo räckviddssiffrorna från Orvesto konsument 2016:1. Trots en fortsatt nedgång för branschen i stort kan flera av Egmonts titlar visa ökade läsartal mot förra året. Bäst går det för Vagabond som ökat med 19 000 läsare.

– Det är självklart otroligt kul! Vagabond är Sveriges största resemagasin och ett mycket starkt varumärke. En sådan kraftig uppgång med läsare sporrar oss förstås ytterligare att göra en riktigt bra produkt som läsarna tycker om, säger Tobias Bestlid, chefredaktör på Vagabond.

Auto motor & sport och Hus & Hem mot strömmen – framåt för Outdoor
Trots en allmän nedgång för hela bilsegmentet går Egmonts biltidning Auto motor & sport mot strömmen med 9 000 fler läsare mot föregående år, en ökning med totalt 10 procent. En liknande utveckling ser vi inom inredning, där Hus & Hem ökar andelen läsare med 2 procent (+ 5 000). Imponerar gör även livsstilsmagasinet Scandinavian Retro med en uppgång på hela 11 procent i läsartal

(+ 8 000).

Ett av de områden som går allra bäst just nu är Outdoor och här står Egmonts magasin starkt i konkurrensen – populära Utemagasinet ökar med 9 procent, liksom Åka Skidor som stiger med 7 procent.

– Det är väldigt glädjande att så många av våra titlar ökar och når fler idag än de gjorde för ett år sedan. Det är ett kvitto på att vi ligger rätt i läsekretsen, och att det går att locka fler läsare till tidningar genom engagerade och kunniga redaktioner, säger Per Kjellander, VD på Egmont Publishing.

Undersökningsperioden för Orvesto Konsument:1 var den 1 jan-30 april 2016. Totalt har 13 623 personer intervjuats via en postal enkät.

Läs hela Orvesto-rapporten här.

För mer information vänligen kontakta,
Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, Egmont Publishing, e-post jonas.lidheimer@egmont.se, telefon 0708 63 94 62

Egmont Publishing-titlar som ökar läsartalen

• auto motor & sport +9 000 (+10)
  • Goal +1 000 (+4%)
  • Golf Digest +2 000 (+3%)
  • Hus & Hem +5 000 (2%)
  • King Magazine +2 000 (+4%)
  • Scandinavian Retro +8 000 (+11%)
  • Svensk Golf +4 000 (+1%)
  • Utemagasinet +6 000 (+9%)
  • Vagabond +19 000 (+14%)
  • Åka Skidor +4 000 (+7%)

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Det är väldigt glädjande att så många av våra titlar ökar och når fler idag än de gjorde för ett år sedan. Det är ett kvitto på att vi ligger rätt i läsekretsen, och att det går att locka fler läsare till tidningar genom engagerade och kunniga redaktioner.
Per Kjellander, VD på Egmont Publishing