Vagabond startar Sveriges första utbildning i resesäkerhet

Det rådande världsläget har lett till en ökad känsla av otrygghet bland många unga svenska resenärer och föräldrar. Därför startar Vagabond landets första resesäkerhetsutbildning för bland annat backpackers och utbytesstudenter som står inför sin allra första utlandsresa.

Vagabonds resesäkerhetsutbildning är särskilt framtagen för ungdomar och unga vuxna som planerar resor till platser där skyddsnäten inte är heltäckande, exempelvis backpackers, utbytesstudenter och deltagare i fältstudier. Kursen är den första i sitt slag i Sverige och har utvecklats tillsammans med säkerhetsföretaget Metis Services, som bland annat utbildar utrikeskorrespondenter och andra fältarbetare i resesäkerhet. Konceptet bygger på samlade erfarenheter från bland annat fältverksamhet inom polisen, Försvarsmakten och humanitär verksamhet i konflikt- och katastrofområden.

– Det här är en livsviktig kurs när det verkligen gäller. Alla resenärer borde lägga en dag på en sådan här utbildning, säger Tobias Bestelid, chefredaktör på Vagabond och f d chef Försvarsmarkens psykologiska operationer i Afghanistan.

Utbildningen omfattar en heldag och ger deltagarna verktyg för att hantera olika händelser och incidenter, som exempelvis första hjälpen, samt kunskap om hur man förutser risker och undviker att bli ett brottsoffer. Framförallt innehåller den många praktiska moment, som hur man med enkla medel kan förebygga olyckor och hur man bör agera vid ett eventuellt angrepp.

Trygghet för oroliga föräldrar

Med kursen vill Vagabond även bidra till att lindra oron hos föräldrar och anhöriga som kanske står inför att vinka av sitt barn på sin första långresa.

– Som förälder är det vanligt att det uppstår en känsla utav maktlöshet när ens barn packar ryggsäcken och åker iväg till ett främmande land. Vi vill erbjuda ungdomar en utbildning som får både dem och deras anhöriga att känna trygghet inför den stora resan, säger Tobias Bestelid.

Utbildningen startar under våren med två tillfällen i Stockholm, den 5 mars 2017 och den 21 maj 2017.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmonts pressrum hos Cision.

För mer information vänligen kontakta,
Tobias Bestelid, chefredaktör Vagabond, tobias@vagabond.se, 0707 35 95 00

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Som förälder är det vanligt att det uppstår en känsla utav maktlöshet när ens barn packar ryggsäcken och åker iväg till ett främmande land. Vi vill erbjuda ungdomar en utbildning som får både dem och deras anhöriga att känna trygghet inför den stora resan.
Tobias Bestelid