Vagabonds och Europeiska ERV:s Resebarometer 2017: Turkiet och USA förlorare, Grekland och Norge vinnare

Svenska resenärer undviker Turkiet och i viss mån USA. Istället reser vi till resmål som uppfattas som säkrare och mindre politiskt kontroversiella, som Grekland, Spanien – och Norge. Det visar årets upplaga av Resebarometern.

De senaste 25 åren har Turkiet etablerat sig som att av svenskarnas favoritsemesterländer. 1990-talets bombattentat påverkade inte turisttillväxten nämnvärt. Men ifjol svek svenskarna Turkiet för första gången sedan uppgången startade. Förra årets terrorattentat och kuppförsök fick var sjunde resenär (drygt 13 procent) att välja bort Turkiet som resmål. Resebarometern visar att ännu fler (18 procent av alla resenärer) kommer att välja bort de turkiska stränderna i år. Turkiet hamnar därmed först på 16e plats på Resebarometerns topplista över länder som svenskar helst semestrar i – och hamnar därmed för första gången utanför topp-tio.

Men iväg på utomlandssemester vill vi, hursomhelst, och så reser vi istället till våra nordiska grannländer (Polen +58 procent, Norge +47 procent) – och Spanien, Italien och Grekland. Efter några turbulenta år med finanskris minskade turismen till Grekland. Men nu pekar allt uppåt. 2016 reste fler svenskar än någonsin till Grekland. Prognoser från resebolagen tyder på att resandet ökar ännu mer i år.

Ifjol, före president Trumps tillträde, valde ingen bort USA som semesterland på grund av landets politik, enligt Resebarometern. Men i år är det annorlunda. 3 procent av resenärerna säger att de inte kommer att resa till USA under 2017 på grund av det politiska styret i landet.

– Med andra ord kan vi skönja en svag men tydlig Trumpeffekt på turismen, säger Per J Andersson, redaktör på Vagabond.

Resebarometern visar också att en majoritet av oss är försäkrade på resan, men inte alltid på rätt sätt med tanke på de aktiviteter vi ägnar åt oss semestern.

Läs mer i bifogad bilaga Resebarometern 2017.

För mer information, vänligen kontakta:
Per J Andersson, redaktör på Vagabond, per@vagabond.se, 070-653 50 82, Fredrik Brändström, chefredaktör på Vagabond, 070-328 34 39, Hans Remvig, rese- och turismanalytiker, 070-542 35 60, Tomas Sjöberg, sales manager på Europeiska ERV, 076-525 33 30.

Resemagasinet Vagabond ges ut av Egmont Publishing som publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har vi en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event och marknadstjänster. Omsättningen uppgår till cirka 1 miljard kronor och vi har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.