Världens mesta häst Mulle får en egen bilderbok

Lena Furbergs karaktär Mulle har funnits som seriefigur i tidningen Min Häst sedan 1975 och är älskad av både stora och små. Nu får världens busigaste häst Mulle äntligen en egen bilderbok, där sagan om hur Mulle fick flytta hem till Molly berättas för första gången.

Humorn i Mulle-serierna älskas inte bara av inbitna hästsportintresserade, utan även av andra som uppskattar den lilla hästens träffsäkra humor. Mulle är söt, rolig, charmig och busig. Alla som håller på med hästar känner igen de dråpliga situationerna som Mulle och hans Molly hamnar i, och Mulles tankar och funderingar är ofta klockrena.

Lena Furberg - världens bästa tecknare av hästserier
Lena Furberg har arbetat som serietecknare sedan 15 års ålder, och fortsätter att inspirera tusentals läsare även idag. Mulle kom till av en slump då Lena som tonåring skickade in ett ilsket brev till tidningen Ponnybilderna. I marginalen hade hon klottrat små arga hästar och redaktionen på tidningen blev så förtjusta i den söta lilla hästen att de ville ha en hel serie av Lena. Genom åren har det blivit ett otal humoristiska, sorgliga och spännande hästserier, men Lena har alltid haft en dröm om att få göra en riktig bilderbok med Mulle, där hon verkligen får ta ut svängarna och spränga de där små serierutorna som hon annars är van vid. Och nu är det äntligen dags!

Min ponny Mulle
Molly vill så gärna ha en alldeles egen häst. Hon sparar alla sina veckopengar, julklappspengar,  ja alla pengar hon kommer över. Men det är svårt att få det att räcka till. Så en dag sker ett mirakel...

Format:         200x247 mm
Antal sidor:   32

Bindning:      Kartonnage
ISBN:            978-91-7621-171-7
Släppdatum: 2016-09-15

Bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum på Cision.

För mer information, recensionsexemplar och intervjuförfrågningar vänligen kontakta:
Katarina Oldenburg, Projektledare, Egmont Publishing AB

E-post: katarina.oldenburg@egmont.se Telefon: 040-693 95 32

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige.

Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se.

We bring stories to life.