Vilka blir Årets Bamsepedagoger 2015?

Lagom till Förskolans Dag den 21 maj efterlyser Bamsetidningen nomineringar till Årets Bamsepedagoger 2015. Priset syftar till att uppmärksamma engagerade pedagoger runt om i landet. Stipendiet på 50 000 kronor går till fortbildning som kommer barnen i förskolorna till nytta.

Utmärkelsen Årets Bamsepedagoger tilldelas i år förskolepedagoger som på ett framgångsrikt sätt arbetar med att öka barnens intresse för bokstäver, språk och läsning. Utmärkelsen kan gå till en person eller ett helt arbetslag.

2014 fokuserade priset på vänskap och kunskap. Då gick stipendiet till pedagoger på förskolan Vittra Sjöstaden i Stockholm och Slåttets förskola i Mora för deras arbete med ”önskedagar” respektive ”förmåga att få temaarbete att spilla över i barnens fria lek”.

-        Lanseringen av Årets Bamsepedagoger 2014 fick ett större genomslag än vi förväntade oss. Därför väljer vi att gå vidare med priset och har i år höjt stipendiet till 50 000 kronor. Pedagogerna har en otroligt viktig uppgift i att arbeta med språkinlärning, vilket vi också på sätt och vis arbetar med i Bamsetidningen. Att arrangera utmärkelsen med detta fokus känns därför helt rätt, säger Charlotta Borelius, chefredaktör för Bamsetidningen.

Inför utdelningen av 2015 års stipendier på bokmässan i september kan man nu lämna in nomineringar på www.bamse.se. Nomineringarna kan gälla en person eller ett helt arbetslag.

-        Med stipendiet vill vi väcka uppmärksamhet kring det stora behovet av att stimulera läsning och läslust bland förskolebarn. Att väcka förskolebarnens läsglädje tidigt i livet lägger en viktig grund för deras skolgång och bidrar till bättre språkinlärning. I årets juryarbete kommer vi att särskilt leta efter pedagoger som hittar nycklarna till barnens språkintresse och läsglädje, säger Charlotta Borelius, chefredaktör för Bamsetidningen.

I juryn sitter förutom Charlotta Borelius även Ingrid Pramling Samuelsson, professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet och Ola Andréasson, VD för BAMSE förlaget AB.

Nomineringen är nu öppen för alla fram till den 30 juni. Vinnaren eller vinnarna av utmärkelsen presenteras på Bokmässan i Göteborg i september 2015. Läs mer och nominera en Bamsepedagog på www.bamse.se.

För frågor kring Bamse, vänligen kontakta:
Charlotta Borelius, Egmont Publishing, 0708-639402, charlotta.borelius@egmont.se.

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmont-koncernen som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

I årets juryarbete kommer vi att särskilt leta efter pedagoger som hittar nycklarna till barnens språkintresse och läsglädje.
Charlotta Borelius, chefredaktör Bamsetidningen