Volvo misslyckas totalt i nytt dieseltest

Auto motor & sports stora avgastest visar att Volvos populära lyx-SUV, XC90, släpper ut nästan 15 gånger så mycket farliga dieselavgaser vid verklig körning än vad som anges i de officiella siffrorna. Utsläppet ligger därmed skyhögt över de gällande lagkraven för så kallade NOx-gaser (kväveoxider), som kan vara direkt skadliga för människor.

Det är brittiska Emission Analytics som har genomfört ett omfattande avgastest på uppdrag av auto motor & sports tyska kollegor. Undersökningen innefattar totalt 45 olika bilmodeller och visar hur de allra nyaste dieselmodellerna – som uppfyller kraven för den senaste miljöbilsklassen Euro 6 – presterar i verkligheten i jämförelse med biltillverkarnas officiella siffror.

Volvos officiella NOx-utsläpp för premiummodellen XC90 D5 är 57,8 mg/km. Vilket är något under maxgränsen på 80 mg/km för Euro 6. Men auto motor & sports undersökning visar att i verklig körning släpper bilen ut hela 878 mg/km. Mängden giftiga kväveoxider som kommer ut ur avgasröret motsvarar därmed utsläppet från 15 bilar, och en bränsleförbrukning på över 8 liter diesel per mil.

Auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind reagerar starkt på siffrorna:

– Volvo har valt att inte montera NOx-katalysator på sina senaste modeller, vilket betyder att de släpper ut väldigt mycket orenade avgaser helt i onödan. Det är syniskt att inte rena avgaserna trots att tekniken finns. Vi talar om höga halter av gifter som kan leda till sjukdomar och död. Volvos och bilindustrins slarvande med rening av avgaser är det som leder fram till dieselförbud i våra städer.

Men hur kan det komma sig att skillnaden är så stor mellan de officiella och verkliga utsläppen? Enligt Alrik Söderlind handlar det om en kombination av tandlöst regelverk, okunniga politiker och giriga biltillverkare.

– Idag ställs inga krav på att uppge värdena vid verklig körning och tillverkarna kan enkelt uppnå de officiella gränserna i sina egna testmiljöer. Och för biltillverkarna handlar det som alltid om pengar, den moderna tekniken är inte gratis. Men moraliskt och etiskt så är det riktigt dåligt. Inte minst för ett företag som Volvo, som gjort miljö, säkerhet och omtanke om människor till sina ledord, säger Alrik Söderlind.

Stora skillnader mellan olika tillverkare
Men Volvo är långt ifrån ensam syndare. I botten av testlistan hittar vi bland annat Renault Espace DCI 160 med ett uppmätt utsläpp på hela 1 336 mg/km, Subaru Outback 2,0D med 1 133 mg/km och Renault Captur 1,5 dCi med 1 222 mg/km.

Samtidigt är skillnaderna stora mellan olika tillverkare och testresultaten visar att det går att klara gränsvärdena även vid verklig körning. Bland annat tack vare ny reningsteknik, som så kallad AdBlue. Exempelvis hamnade Volkswagen, som ertappades med avgasfusk hösten 2015, med modellen Passat 1,6 TDI Bluemotion klart under de officiella värdena på 110,2 mg/km med ett uppmätt NOx-utsläpp på 49 mg/km i verklig körning.

Bäst i testet klarade sig BMW 520d med ett uppmätt NOx-värde på 28 mg/km (13,1 mg/km i officiell NOx) och Mercedes E 220 d 41 mg/km (55,6 mg/km i officiell NOx).

Ta del av hela listan och läs mer om testet i det senaste numret av auto motor & sport, nr 19 2017, som finns i butik från den 7 september.

För mer information om undersökningen vänligen kontakta,
Alrik Söderlind, chefredaktör auto motor & sport, alrik.soderlind@automotorsport.se, 0708 180 180

Om Egmont Publishing
Egmont Publishing
publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har vi en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event och marknadstjänster. Omsättningen uppgår till cirka 1 miljard kronor och vi har cirka 270 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se.

Alrik Söderlind, chefredaktör auto motor & sport