Digitala möjligheter för hälsa och vård i världsklass

Report this content

​Den 1-2 juni är det äntligen dags för  E-hälsodagarna , som arrangeras av Summit & Friends. Eventet hålls på anrika Bryggarsalen i Stockholm och lockar organisationer, verksamheter och företag från hela landet. För att nyttja digitaliseringens möjligheter fullt ut är det viktigt att utbyta erfarenheter med andra och diskutera e-hälsoutvecklingens utmaningar och möjligheter utifrån vårdens, teknikens och patientens perspektiv.

Konferensens huvudfokus ligger på ett antal frågor: Hur ska vården på ett snabbt, effektivt och smart sätt se till att nyttja digitaliseringens innovativa möjligheter? Vad är det som gör att vissa lyckas bättre än andra? Och vad kan DU göra för att er verksamhet ska nyttja e-hälsoutvecklingen fullt ut?

Uppsala läns landsting, Landstinget i Värmland och Glesbygdsmedicinskt centrum i Storuman är tre lysande exempel på verksamheter/organisationer som kontinuerligt arbetar för att implementera och använda innovativa lösningar för att jobba effektivare samtidigt som både patienter och medarbetare blir nöjdare. Under konferensen delar de med sig av sina tips och erfarenheter. Vi får även lyssna till E-hälsomyndigheten, Inera och Myndigheten för vård- och omsorgsanalys om sina pågående projekt kopplat till e-hälsa. Inkludering av patientperspektivet lyfts av både Karolinska Institutet och Svenska läkaresällskapet, där den sistnämnda även talar om vikten av ledarskap och hur man får den medicinska expertisen att vara med och driva e-hälsoutvecklingen.

Dagen efter konferensen hålls en fördjupande workshop med målet att ge deltagarna verktyg, förståelse och tips kring hur man skapar förutsättning för att på ett effektivt ta tillvara på de befintliga strukturerna i vården och kombinera det med den utveckling och innovation som sker i rasande fart, för att skapa maximal nytta och kvalitet för patienter och medarbetare.

Taggar:

Snabbfakta

Digitaliseringen inom hälso- och sjukvården möjliggör att smarta lösningar kan skapas, till nytta för både vårdgivare och vårdtagare. E-hälsodagarna är ett forum som samlar personer, verksamheter och organisationer som vill vara delaktiga och drivande e-hälsoutvecklingen i Sverige.