eHem först i världen med stöd för både EIB och X10

eHem först i världen med stöd för både EIB och X10 eHem har som första företag utvecklat en programvara som stödjer både EIB (European Installation Buss) och X10 för tjänster för det Intelligenta hemmet. Det är i samband med lanseringen av nya programvaran, 2.0, och 13 nya tjänster på tjänsteportalen www.ehem.com som eHem nu kan erbjuda både EIB- och X-10-stöd. - Genom att stödja fler standards öppnar vi möjligheten för kunden att själv välja infrastruktur samtidigt som vi ökar tillgängligheten, säger Frederik Gustafsson, VD för eHem. Releasen av 2.0 är samtidigt startskottet för en förfinad utvecklingsmiljö, vilken andra företag som vill utveckla tjänster för det Intelligenta hemmet kan använda sig av. Något som kommer att minska deras utvecklingstid väsentligt. - Det viktiga är att det arbetas fram bra nyttotjänster för konsumenterna - inte vem som gör det. Idag är eHem ganska ensamt om att kunna erbjuda fungerande tjänster för det Intelligenta hemmet. Här ser jag möjligheter till ett framtida samarbete mellan eHem och andra företag, säger Frederik Gustafsson. I början av april lanserade eHem 13 nya tjänster för det Intelligenta hemmet. Senare i vår räknar man med att kunna erbjuda ytterligare cirka tio stycken. Vid årskiftet räknar eHem att 100.000 slutkunder använder företagets produkter och tjänster. Den 30:e mars fattade eHems och Dalteks styrelser beslut om en principöverenskommelse om ett samgående. För ytterligare information kontakta: Frederik Gustafsson, VD eHem, tel. 0709-15 30 51, www.ehem.com eHem utvecklar och säljer nyttoapplikationer för styrning av det intelligenta hemmet fokuserat på områdena; klimat, trygghet och bekvämlighet. eHem har som första företag lanserat möjligheten att styra och få information från sitt hem via Internet och WAP. eHem har idag partnerskap med bland andra Microsoft (Home API), X-10 (hårdvara) ett antal bostadsbolag. eHem är det första företaget som kan presentera ett fungerande helhetssystem för styrning av det intelligenta hemmet. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000412BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000412BIT00430/bit0002.pdf