eHem visar Intelligenta hemmet på Nordbankens Bodagar i helgen

eHem visar Intelligenta hemmet på Nordbankens Bodagar i helgen I helgen genomför Nordbanken sina traditionella Bodagar runt om i Sverige. I samband med dessa visas världens första serietillverkade intelligenta småhus, som utvecklats i samarbete mellan eHem och Modulenthus. - Det Intelligenta hemmet är ingen framtidsvision. Redan idag levererar eHem tjänster som underlättar folks vardag och ökar deras säkerhet och trygghet, säger Frederik Gustafsson, VD för eHem. Under Bodagarna kommer man bland annat att visa hur man på distans, via Internet eller sin mobiltelefon, enkelt styr sitt hem. Via eHems tjänster för det Intelligenta hemmet kan man bland annat kontrollera att dörrar och fönster är stängda, att larmet är påslaget, att strykjärnet är avstängt och mycket annat. eHems tjänster för det Intelligenta hemmet kommer att demonstreras på ett tiotal Nordbankskontor runt om i landet. Via Internet och eHems tjänsteportal (www.ehem.com) styr man sedan "sitt" hem, som i det här fallet finns i Mölndal utanför Göteborg, oberoende av vilket av Nordbankens kontor man befinner sig på. Via en videokamera i huset i Mölndal ser man sedan att tjänsterna fungerar. Vid årskiftet räknar eHem att 100.000 slutkunder använder företagets produkter och tjänster. Den 30:e mars fattade eHems och Dalteks styrelser beslut om en- principöverenskommelse om ett samgående. För ytterligare information kontakta: Frederik Gustafsson, VD eHem, tel. 0709-15 30 51, www.ehem.se eHem utvecklar och säljer nyttoapplikationer för styrning av det intelligenta hemmet fokuserat på områdena; klimat, trygghet och bekvämlighet. eHem har som första företag lanserat möjligheten att styra och få information från sitt hem via Internet och WAP. eHem har idag partnerskap med bland andra Microsoft (Home API), X-10 (hårdvara) ett antal bostadsbolag. eHem är det första företaget som kan presentera ett fungerande helhetssystem för styrning av det intelligenta hemmet. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/07/20000407BIT00710/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/07/20000407BIT00710/bit0002.pdf