EHF lämnar ett ovillkorat kontanterbjudande till aktieägarna i Götenehus

Report this content

EHF AB (”EHF”) lämnar härmed ett erbjudande till aktieägarna i Götenehus Group AB (publ) (”Götenehus”) (”Erbjudandet”). Götenehus B-aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market (”First North”). EHF erbjuder 3,25 kronor kontant för varje aktie i Götenehus oavsett aktieslag.[1]

• Erbjudandet är ovillkorat och innebär:
    • en premie om cirka 17,8 procent jämfört med slutkursen 2,76 kronor för Götenehus B-aktie på First North den 15 november 2023, den sista handelsdagen före Erbjudandets offentliggörande;
    • en premie om cirka 23,0 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen för Götenehus B-aktie på First North under de senaste 30 handelsdagarna fram till och med den 15 november 2023; och
    • en premie om cirka 27,7 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen för Götenehus B-aktie på First North under de senaste 180 handelsdagarna fram till och med den 15 november 2023.
  • EHF och Erik Hemberg privat (inklusive närstående) äger före Erbjudandet cirka 72,0 procent av aktierna i Götenehus. Därutöver har aktieägarna Karl-Johan Blank (via Nordea Liv & Pension) och Claes Hansson, med totalt cirka 9,1 procent av aktierna i Götenehus, ovillkorligen åtagit sig att acceptera Erbjudandet.
  • Acceptfristen för Erbjudandet förväntas inledas omkring den 17 november 2023 och avslutas omkring den 15 december 2023. Utbetalning av vederlag beräknas ske omkring den 22 december 2023.
  • Erbjudandet värderar aktierna i Götenehus till totalt cirka 398 miljoner kronor.[2] Courtage utgår inte i Erbjudandet.

Bakgrund och motiv till Erbjudandet

Sedan 2013 har EHF varit Götenehus enskilt största aktieägare och konsekvent agerat med ett långsiktigt perspektiv och stegvis ökat ägandet och engagemanget i Götenehus. Under 2017 lämnade EHF ett offentligt uppköpserbjudande avseende aktierna i Götenehus enligt reglerna om budplikt.

Genom aktieägandet och engagemanget i Götenehus är EHF redan väl bekant med Götenehus och dess verksamhet. EHF ser ett antal skäl till att Götenehus skulle passa bättre som ett onoterat bolag med en stark och fokuserad ägarbild, än som ett noterat bolag. Götenehus har idag tre affärsområden som samtliga står inför utmaningar i det vikande ekonomiska klimatet med hög och ihållande inflation samt stigande räntor. Det är EHF:s uppfattning att Götenehus, och samtliga tre affärsområden, behöver genomföra förändringar för att skapa en stabilare plattform för framtida tillväxt och lönsamhet. Bolagets deltagande i en fortsatt konsolidering, av såväl hustillverkningsmarknaden som fastighetsförvaltningen inom Forshem, lär initialt ha negativa resultateffekter och kan genomföras både snabbare och mer kraftfullt under privat ägande. Sådana initiativ är enligt EHF:s uppfattning nödvändiga för att stärka bolagets framtida konkurrenskraft och för att skapa bästa möjliga förutsättningar för bolaget och dess anställda.

Vidare ser EHF både en fördel och en kostnadsbesparing i att bolagets ledning helt kan fokusera på att utveckla verksamheten istället för att även behöva hantera aktiemarknadsfrågor. I rådande klimat, innefattande bland annat en mycket begränsad likviditet i aktien samt ett ogynnsamt sentiment för både hustillverkare och fastighetsbolag, har inte Götenehus möjlighet att dra fördel av det en marknadsnotering av aktien kan erbjuda. Vidare har EHF en långsiktig tro på Götenehus som bolag. Götenehus har ett attraktivt erbjudande och fantastiska medarbetare och EHF tror att det finns en potential att lyfta bolaget till nästa nivå, ett lyft som blir lättare att genomföra i en onoterad miljö.

EHF sätter stort värde på Götenehus ledning och anställda, som fortsatt förväntas ha en viktig roll i bolagets utveckling. EHF förutser inte några väsentliga förändringar till följd av Erbjudandet med avseende på Götenehus ledning och anställda (inklusive anställningsvillkor) eller för sysselsättningen och verksamheten på de platser där bolaget bedriver verksamhet.

Intressekonflikter, fairness opinion och uttalande från styrelsen i Götenehus

Erik Hemberg är styrelseordförande i Götenehus samt styrelseledamot och ägare i EHF. Johan Carlberg är styrelseledamot i Götenehus och styrelseordförande Trähusstaden Sverige AB, som är ett intressebolag till EHF. Erik Hemberg och Johan Carlberg har således intressekonflikter som innebär att de inte får delta i Götenehus-styrelsens handläggning av frågor relaterade till Erbjudandet. Erbjudandet omfattas mot denna bakgrund också av avsnitt IV i Aktiemarknadens självregleringskommittés takeover-regler för vissa handelsplattformar (”takeover-reglerna”). Det betyder bland annat att Götenehus ska inhämta och senast två veckor före acceptfristens utgång offentliggöra ett värderingsutlåtande (fairness opinion). Götenehus styrelse ska också senast två veckor före acceptfristens utgång offentliggöra sin egen uppfattning om Erbjudandet.

EHF:s aktieägande i Götenehus

EHF äger per idag 1 033 740 A-aktier och 86 811 266 B-aktier i Götenehus och Erik Hemberg privat (inklusive närstående) äger 440 423 B-aktier i Götenehus, vilket sammanlagt motsvarar cirka 72,0 procent av aktierna och cirka 73,6 procent av rösterna i Götenehus (”EHF:s Befintliga Innehav”).[3]

Vidare har Karl-Johan Blank (via Nordea Liv & Pension) (9 925 022 aktier; motsvarande cirka 8,1 procent av aktierna och cirka 7,5 procent av rösterna) och Claes Hansson (1 205 000 aktier; motsvarande cirka 1,0 procent av aktierna och cirka 0,9 procent av rösterna) ovillkorligen åtagit sig att acceptera Erbjudandet (de ”Bindande Åtagandena”). Totalt 11 130 022 aktier, motsvarande totalt cirka 9,1 procent av aktierna och cirka 8,4 procent av rösterna, omfattas således av de Bindande Åtagandena.

Utöver EHF:s Befintliga Innehav och de Bindande Åtagandena kontrollerar varken EHF eller närstående till EHF några aktier i Götenehus, eller andra finansiella instrument som ger en finansiell exponering motsvarande ett innehav av aktier i Götenehus. EHF eller närstående till EHF har inte heller förvärvat aktier i Götenehus under de sex senaste månaderna före Erbjudandets offentliggörande.

EHF kan komma att utanför Erbjudandet förvärva aktier i Götenehus till ett pris per aktie som inte överstiger Erbjudandepriset.

Villkor för Erbjudandet

EHF uppställer inga villkor för Erbjudandets fullföljande.

Preliminär tidplan

EHF förbehåller sig rätten att förlänga acceptfristen för Erbjudandet och att senarelägga tidpunkten för utbetalning av vederlag. En erbjudandehandling avseende Erbjudandet kommer att offentliggöras före acceptfristens början.

EHF i korthet

EHF AB är ett svenskt aktiebolag med organisationsnummer 556525-1104. EHF har säte i Götene och huvudkontor i Uddevalla. Bolaget bildades 1994 och ägs av Erik Hemberg. EHF är en företagskoncern som bygger, utvecklar och förvaltar fastighetsbestånd runt om i Sverige. EHF-koncernens nettoomsättning under 2022 uppgick till cirka 1,6 miljarder kronor, resultatet efter finansiella poster uppgick till cirka 23,4 miljoner kronor och balansomslutningen uppgick den 31 december 2022 till cirka 1,8 miljarder kronor. Moderbolagets resultat efter finansiella poster uppgick under 2022 till cirka -1,5 miljoner kronor. För mer information, se www.ehfab.se.

Götenehus i korthet

Götenehus är en etablerad aktör med en stark position på den svenska fastighets- och bostadsmarknaden där koncernen bedriver fastighetsutveckling, bostadsutveckling och småhusverksamhet. Verksamheten bedrivs under varumärkena Forshem Fastigheter, Trähusstaden och Götenehus. Under 2022 omsatte Götenehus cirka 1,4 miljarder kronor med ett rörelseresultat om cirka 26,6 miljoner kronor. Per den 30 september 2023 hade Götenehus 154 anställda. För mer information, se www.gotenehusgroup.se.

Teckningsoptioner utgivna av Götenehus

Erbjudandet omfattar inte teckningsoptioner utställda av Götenehus inom ramen för Götenehus incitamentsprogram.

Finansiering av Erbjudandet

EHF finansierar Erbjudandet med en kombination av egna medel och bankmedel på sedvanliga villkor.

Inlösen och avnotering

För det fall EHF, i samband med Erbjudandet eller på annat sätt, blir ägare till aktier motsvarande mer än 90 procent av aktierna i Götenehus avser EHF att påkalla inlösen i enlighet med aktiebolagslagen i syfte att förvärva samtliga utestående aktier i Götenehus. I samband härmed avser EHF att verka för att Götenehus-aktien avnoteras från First North.

Tillämplig lag och tvister

Svensk lag är tillämplig på Erbjudandet. För Erbjudandet gäller takeover-reglerna och Aktiemarknadsnämndens besked om tolkning och tillämpning av takeover-reglerna. Tvist rörande, eller som uppkommer i anslutning till, Erbjudandet ska avgöras av svensk domstol exklusivt, med Stockholms tingsrätt som första instans.

Rådgivare

EHF har anlitat Avanza Bank som finansiell rådgivare och Vinge som legal rådgivare.

Mer information om Erbjudandet finns på www.ehfab.se.

_______________

För mer information, vänligen kontakta:

Claes Hansson, styrelseordförande, EHF

E-post: claes.lindrik@outlook.com

Informationen lämnades för offentliggörande 16 november 2023 klockan 07.30.

Viktig information

Erbjudandet, i enlighet med de villkor som anges i detta pressmeddelande, riktar sig inte till personer vars deltagande i Erbjudandet kräver att ytterligare erbjudandehandling upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd vidtas utöver vad som krävs enligt svensk lag.

Distribution av detta pressmeddelande och andra dokument hänförliga till Erbjudandet kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner eller påverkas av lagar i sådana jurisdiktioner. Exemplar av detta pressmeddelande skickas således inte, och får inte skickas, eller på annat sätt vidarebefordras, distribueras eller sändas, inom, in i eller från någon sådan jurisdiktion. Därför måste personer som mottar detta pressmeddelande (inklusive, men inte begränsat till, förvaltare, förmyndare och panthavare) och som är underkastade lagarna i en sådan jurisdiktion, informera sig om, och iaktta, eventuella tillämpliga lagar och regler. Underlåtenhet att göra detta kan utgöra en överträdelse av värdepapperslagar i en sådan jurisdiktion. EHF avsäger sig, i den mån det är möjligt enligt tillämplig lag, allt ansvar för personers eventuella överträdelser av sådana bestämmelser.

Erbjudandet lämnas inte, och detta pressmeddelande får inte distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till, och inga anmälningssedlar kommer att accepteras från eller på uppdrag av aktieägare i något annat land där Erbjudandet, distribution av detta pressmeddelande eller godkännande av accept av Erbjudandet skulle strida mot tillämpliga lagar eller regler eller skulle kräva att ytterligare erbjudandehandlingar upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd vidtas utöver vad som krävs enligt svensk lag.

[1] Om Götenehus betalar vinstutdelning eller genomför annan värdeöverföring till aktieägarna i Götenehus, för vilken avstämningsdagen inträffar innan utbetalning av vederlag i Erbjudandet har skett, eller före utbetalningen av vederlag i Erbjudandet ger ut nya aktier (eller genomför annan liknande bolagsåtgärd) som resulterar i att värdet per aktie i Götenehus minskar, kommer vederlaget i Erbjudandet att reduceras i motsvarande mån.

[2] Baserat på 122 613 516 aktier, vilket är det totala antalet aktier i Götenehus.

[3] Baserat på 122 613 516 aktier, vilket är det totala antalet utestående aktier i Götenehus.