EHRAB anställer en kvinnlig extern VD och satsar mot börsen!

EHRAB anställer ny VD för att ta tillvara på tillväxtmöjligheter.
Katrin von Jahf har utsetts till ny VD för EHRAB Byggbemanning och EHRAB Byggresurs. EHRAB planerar en börsnotering våren 2022. Målet är att kraftigt öka omsättningen och gå från Sveriges till Nordens största byggbemanningsföretag.

I byggbranschen finns just nu ett stort behov av arbetskraft. Samtidigt har den nya 45-dagarsregeln* gjort att just EHRAB:s erbjudande med hållbar byggbemanning efterfrågas ännu mer.

För att kunna ta tillvara på tillväxtmöjligheter som det innebär siktar EHRAB på en börsnotering under våren 2022. Som ett steg i den utvecklingen har Katrin von Jahf anställts som ny VD för EHRAB:s dotterbolag EHRAB Byggbemanning och EHRAB Byggresurs, som operativt ansvarig för EHRAB:s utländska bolag samt som vice VD för EHRAB Holding.

– EHRAB har kommit in i en helt ny era. Tillsammans med teamet i företaget kommer vi att kapitalisera på möjligheterna som en ökad efterfrågan innebär. Det kommer vi att göra på ett hållbart sätt med fokus på socialt ansvar, det vill säga med välmående hos såväl ägare som yrkesarbetare och våra kunder i åtanke, säger Katrin von Jahf.

Katrin von Jahf har över 18 års erfarenhet från hospitalitybranschen och kommer senast från ett av Nordens största hotellkedjor där hon suttit i ledningsgruppen. I sin tidigare roll, bland annat som Director of Revenue Management Sweden, har hon lång erfarenhet av att fokusera på kundnöjdhet.

– Jag kommer säkerställa att EHRAB jobbar med intäktsoptimering på en professionell nivå och att beslutsfattande stärks av analyser baserade på marknadens och våra egna datakällor. Vidare är mitt mål att ta kundnöjdheten på EHRAB till nya höjder tack vare min erfarenhet från servicebranschen.

Moderbolagets EHRAB Holdings styrelseordförande, Tobias Wood, är mycket nöjd med tillsättningen av Katrin von Jahf som VD.

– I styrelsen har vi under en tid planerat för accelererad tillväxt och med det också naturliga förstärkningar till organisationen. I vår expansiva resa måste vi säkerställa fullt fokus på kärnverksamheten med ett nära ledarskap och därför är tajmingen perfekt just nu att plocka in Katrin. Hon kommer ytterligare stärka vårt kundfokuserade erbjudande och med sin spännande bakgrund också omfamna och vidareutveckla vår kultur, säger Tobias Wood, Styrelseordförande i moderbolaget EHRAB Holding.

– EHRAB erbjuder hållbar byggbemanning men vi vill att hållbarhet ska genomsyra hela företaget. Därför känns det helt rätt att vi dessutom kan visa vägen i en mansdominerad bransch och tillsätta en kvinnlig VD.

Benjamin von Jahf som tidigare varit VD för bolagen kommer att fokusera på den kommande noteringen och EHRAB:s digitala plattform ByggJobb, som lanseras under hösten 2021.

EHRAB är Sveriges största byggbemanningsföretag, med verksamhet i Norden och Polen. Bolaget har framgångsrikt genomfört över 400 projekt sedan 2010 och är väl etablerat inom bygg- och anläggningsindustrin i Norden med över 250 anställda.

* 1 januari 2021 ändrades den så kallade 180-dagarsregeln till 45 dagar. Det innebär att personer som tillfälligt arbetar i Sverige ska betala skatt här om de jobbar här mer än 15 dagar i sträck eller mer än 45 dagar på ett år. Syftet med lagändringen är att förhindra orättvisa konkurrensförhållanden på arbetsmarknaden eftersom utländsk arbetskraft inte betalar skatt i Sverige.

Kontakt:

Benjamin von Jahf