Premiär för Svenska AI-akademin!

Report this content

Nu öppnas äntligen dörrarna till Svenska AI-akademin i Göteborg. Satsningen, som är ett samarbete mellan Eicorn AB och Tenfifty AB med partners, syftar till att höja näringslivets kompetens på AI-området för att svenska bolag skall kunna korta tiden att gå från ord till handling i satsningar på AI.

För att klara av den uppgiften satsar man i Svenska AI-akademin på att utbilda yrkesverksamma ledare och mjukvaruutvecklare parallellt, samt att till lika stor del bygga nätverk mellan deltagarna i de olika kurserna och andra aktörer på AI-området. Exempelvis är advokatfirman Delphis experter på digitalisering delaktiga i att lära ut juridiska aspekter man bör tänka på i satsningar på AI.

De två utbildningsspåren som erbjuds är två beprövade koncept som dels körts internt inom Tenfifty för utbildning av AI-utvecklare, och dels som en introduktionskurs till affärsdriven AI för företagsledare på handelshögskolan vid universitetet i Oxford. Bägge kursuppläggen har dock utökats rejält och bygger till stor del på helt färska fallstudier som Svenska AI-akademin tagit fram tillsammans med företag som lyckats väl i sina AI-satsningar, däribland Stena Line.

Första kursstart i Svenska AI-akademin är förlagd till augusti i år, men redan nu kommer anmälningar in från främst företagsledare, chefer och mjukvaruutvecklare i Västsverige då de första utbildningstillfällena är förlagda till Göteborg. På sikt är ambitionen att erbjuda utbildning inom AI även på andra orter i Sverige, och intresseanmälningar från både individer, företag och offentliga organisationer kommer att utgöra grund för Svenska AI-akademins geografiska spridning.

ai-akademin.se

Kontaktpersoner:

Jenny Hammarberg, Eicorn AB, jenny.hammarberg@eicorn.com

Anders Bjurström, Tenfifty AB, anders.bjurstrom@tenfifty.io

Eicorn AB
info@eicorn.com

Eicorn AB är ett innovations- och management consulting företag med en unik och långvarig expertis inom entreprenörskap i små och stora organisationer. Eicorn stöttar och utvecklar startups och hjälper företag att lyckas med sina innovationssatsningar genom evidensbaserade lösningar, bl. a med hjälp av det egna ramverket Enterprise Ignition. Eicorn består av Eicorn AB med huvudkontor i Göteborg och Eicorn Ltd med huvudkontor i London.