Ejendals design röner internationella framgångar

Idag belönas Ejendals med ett av världens största och mest välrenommerade designpris i tyska Essen inför mer än 1000 närvarande internationella gäster. Det prestigefyllda designpriset ”best of the best” i The Red dot design award tilldelas Ejendals för designen av produktserien Tegera PRO.

– Jag ser denna utmärkelse som en kvalitetsstämpel för god design och det är förståss jätteroligt att vårt företag uppmärksammas internationellt. Vår ambition är att växa oss ännu starkare utanför Sverige och detta mycket erkända pris kommer vara betydelsefullt för denna satsning, säger Per-Olov Ejendal, vd och ägare av Ejendals.

Red dot design award har funnits sedan 1955 och är idag ett av världens största och mest välrenommerade designpris. I år deltog hela 43 länder och totalt 2 548 produkter varför Ejendals premieras i största möjliga konkurrens. Ejendals vinner i kategorin ”red dot: product design” för sin unika design av den miljonsäljande skyddshandsken Tegera Pro.

Produktserien Tegera PRO har utvecklats tillsammans med designbyrån Ergonomidesign och har revolutionerat standarden inom handskydd. Över en miljon sålda handskar talar sitt tydliga språk liksom den stora uppmärksamhet lanseringen har rönt.

Om Red dot design award:
Utmärkelsen har funnits sedan 1955 är idag ett av världens största och mest välrenommerade designpris. Priset delas ut i de tre olika disciplinerna produktdesign, kommunikationsdesign och designkoncept. Priset är ett bevis på kvalitet och står för medlemskap i det bästa av design. Bedömning av bidragen görs bl a genom grad av innovation, funktionalitet, formell kvalitet, ergonomi, hållbarhet samt symbolisk och emotionell känsla.

Priset har ett högt identifikationsvärde och används internationellt av vinnarna som en kvalitetsstämpel för god design.

För mer information om Red dot se: www.reddot.org