Ejendals satsar stort på Storbritannien

Ejendals har ingått ett samarbetsavtal med den engelska industrigruppen Cromwell som i fjol omsatte 2,2 miljarder. Samarbetet innebär att Ejendals kommer att etablera sig på den engelska marknaden och att Ejendals produkter kommer att finnas till försäljning på över 50 industrivaruhus runt om i Storbritannien.

– Det är mycket tillfredställande att vi genom detta samarbete med Cromwell från och med nu kommer att finnas i Storbritannien. Storbritannien är en viktig marknad där vi tror och hoppas kunna ta viktiga marknadsandelar, säger Samuel Enqvist, vice vd på Ejendals.

Ejendals har en uttalad målsättning att öka omsättningen på nya marknader och satsningen i Storbritannien kommer att bana väg för framtida resultat. Målsättningen med den internationella satsningen är att på tre år öka Ejendals omsättning till 1 miljard. Redan i dag ligger försäljningstillväxten för exporten på cirka 68 procent och ambitionen är att på sikt växa ytterligare.

Som ännu ett led i den internationella satsningen har Ejendals även rekryterat en försäljningschef med ansvar
för konsumentförsäljning i Mellaneuropa. Theirry Gabriels kommer att, som Ejendals första medarbetare utanför norden, stödja företagets fortsatta internationella expansion genom att upprätta nya försäljningskanaler i Centraleuropa.