Ett av världens främsta designpris till Ejendals

Report this content

Ejendals belönas med den finaste utmärkelsen i årets Red dot design award. För sin design av produktserien Tegera PRO vinner man det prestigefyllda designpriset ”best of the best” i starkast möjliga konkurrens.

I tävlan med 43 länder och 2 548 produkter, vinner Ejendals i kategorin ”red dot: product design” för sin unika design av skyddshandskar med fokus på kvalitet och användbarhet. Den officiella ceremonin och prisutdelningen kommer att ske den 25 juni på operahuset i Essen, Tyskland, inför mer än 1000 närvarande internationella gäster.

– Vi är otroligt stolta över att få ta emot detta erkända pris. Det är fantastiskt roligt för oss som företag och denna utmärkelse kommer ytterligare bana väg för vår satsning på den internationella marknaden, säger Per-Olov Ejendal, vd och ägare av Ejendals.

Produktserien Tegera PRO har utvecklats tillsammans med designbyrå Ergonomidesign och har revolutionerat standarden inom handskydd. Över en miljon sålda handskar talar sitt tydliga språk liksom den stora uppmärksamhet lanseringen har rönt.

Red dot design award vilket funnits sedan 1955 är idag ett av världens största och mest välrenommerade designpris. Priset delas ut i de tre olika disciplinerna produktdesign, kommunikationsdesign och designkoncept. Priset är ett bevis på kvalitet och står för medlemskap i det bästa av design. Bedömning av bidragen görs bl a genom grad av innovation, funktionalitet, formell kvalitet, ergonomi, hållbarhet samt symboliskt och emotionell känsla.

Priset har ett högt identifikationsvärde och används internationellt av vinnarna som en kvalitetsstämpel för god design.

För mer information om Red dot se: www.reddot.org