• EK PR/

ÅRETS INSPIRATÖRSMAMA 2016, MED FOKUS PÅ HÅLLBARHET: JULIA MJÖRNSTEDT KARLSTEN

Julia Mjörnstedt Karlsten är vinnare av Årets Inspiratörsmama 2016 – med fokus på hållbarhet. För att lyfta vikten av hållbara lösningar har Julia i samband med nomineringen stickat en filt av spillmaterial från KappAhls babykollektion, Newbie. Denna filt kommer inom kort att auktioneras ut till förmån för UNICEF:s arbete för Världens Barn.

Som exklusiv samarbetspartner till eventet Årets mama är KappAhl avsändare av priset Årets Inspiratörsmama, med fokus på hållbarhet. Priset har tilldelats Julia Mjörnstedt Karlsten, grundare av organisationen Ung Cancer och företaget Woollie.
      – Det känns fantastiskt roligt och ärofyllt! Jag är väldigt stolt och tacksam över en sån fin utmärkelse, säger Julia Mjörnstedt Karlsten.

Motiveringen till nomineringen grundar sig i KappAhls stora engagemang och långvariga arbete inom hållbarhetsområdet, där kreativa lösningar som bidrar till en mer hållbar modekonsumtion är en viktig del.
     – Julia är en solklar vinnare för oss. Hon är en inspirationskälla och förebild med ett otroligt driv. Hon har grundat Ung Cancer och Woollie, arbetar som krönikör och jonglerar samtidigt mamma-livet. Det är imponerande, säger Maria Segergren, sortiments- och designdirektör på KappAhl

I samband med vinsten har Julia handstickat en Woollie-Newbie-filt av restmaterial från KappAhls babykollektion, Newbie. Filten finns bara i ett exemplar och kommer att auktioneras ut till förmån för UNICEF:s arbete för Världens Barn. Auktionen äger rum i KappAhls onlinebutik och pågår från den 22 november till den 8 december.
Filten är gjord av spillmaterial från KappAhls tillverkning av kläder och stickad helt för hand. Det är en fin känsla att använda sånt som annars skulle slängts, att man tar tillvara på jordens resurser. Jag är väldigt stolt över filten och hoppas att den dessutom kan bidra till en fin summa pengar för Världens Barn, berättar Julia.

Auktionen av Woollie-Newbie-filten kommer att hållas www.kappahl.com/sv-SE/campaign/mama och pågå från 22 november till 8 december.

För mer information, vänligen kontakta:
Monika Kostovska, Modepresschef, tel. +46 704-71 55 56, monika.kostovska@kappahl.com

Mer om Woollie: Varumärket Woollie är grundat av Julia Mjörnstedt Karlsten och säljer egenproducerade filtar och andra produkter av hållbara material.  Produktionen sker i Sverige av Julia Mjörnstedt Karlsten själv och kvinnor som har svårt att komma in på arbetsmarknaden, till exempel asylsökande kvinnor. Filtarna är producerade av naturprodukten merinoull som är förnyelsebar, slitstark och hållbar.  Mer information finns på www.woollie.se

För ytterligare information vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail info@ekpr.com

Högupplösta bilder finns på   www.ekprbildbank.com