Årtionden och tusentals nyanser – Himla fyller 30 år!

Inredningsföretaget Himla firar sin 30-åriga framgångssaga fylld av kulörkoordinerade textilier för hemmet. Sortimentet bygger på en gedigen kunskap om textiler i främst hållbart och miljövänligt linne samt en genuin känsla för kulörer, material och strukturer. Himla är en pionjär som tidigt tog in mode i hemtextilier.

– De två faktorer som gjorde att Himla blev en succé var att jag styrde om från en tidigare mångfacetterad mönstervärld till enfärgade textilier. De första 20 åren tänkte jag mest på mina färger och paletter. Det är det som jag fortfarande brinner för. Textiler och kulörer är min passion och utgångspunkten för allt vi gör på Himla. Nu blickar vi framåt och fortsätter att utveckla våra miljömärkningar samt att ge våra kunder fler möjligheter att måttanpassa produkterna efter sina egna behov. Skräddarsy helt enkelt – det är framtiden, säger Annica Högström, ägare och Creative Director på Himla.

Närmare 60 procent av Himlas produkter består av linne, som kompletteras med andra naturmaterial såsom ull, siden och bomull. Företaget arbetar ständigt med att öka andelen miljöcertifieringar samt ekologiskt odlad och certifierad bomull. 2019 blev Himla en av få textilföretag som är helt GOTS-certifierade. Den övervägande delen av produktionen sker i Europa med bra kontroll på arbetsförhållanden och miljöfrågor.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail:  info@ekpr.com

Himla står för skandinavisk enkelhet och kreativa variationer. I 29 år har Himla följt samma framgångsrika koncept – att skapa vackra textilier för hemmets alla rum. Himlas signum är en genuin känsla för färger, material och strukturer som går att kombinera för en personlig stil. De högkvalitativa textilierna tillverkas främst av hållbart och miljövänligt linne, samt av andra naturmaterial såsom ull, siden och bomull.