BABOR presenterar The Green Agenda 2025

Som tredje generationens familjeföretag är hållbarhet en grundläggande del av BABORs företagsfilosofi. Nu presenterar Europas ledande professionella hudvårdsmärke sina framtidsplaner: The Green Agenda 2025.

”Skönhet är vår passion”, säger Charlotte Axlund, VD på BABOR Sverige. "Detta gäller även när det kommer till att skydda något så vackert som vår planet. På BABOR tror vi på hållbara affärsmetoder - för våra kunder, produkter och miljön. Vi uppmanas ständigt att tänka bredare och mer konkret inom hållbarhet. The Green Agenda 2025 är en handlingsplan som leder BABOR:s hållbarhetsfilosofi in i framtiden”. Den gröna agendan innehåller tre huvudprioriteringar: CO2, förpackningar och ingredienser.

Bye bye, CO2

Målet: Att inte bara kompensera utan att aktivt undvika koldioxid.

Hur: Tack vare grön el, solceller och klimatneutral förnybar naturgas har produktionen vid huvudkontoret i Aachen varit koldioxidneutral sedan 2014. Hela företaget BABOR är klimatneutralt sedan 2020. Tillsammans med ClimatePartner har BABOR gjort en detaljerad beräkning av sitt koldioxidavtryck och genomför egna åtgärder för att kompensera alla utsläpp som företaget ännu inte kan förhindra. I dag kompenserar BABOR både utsläpp som företaget och dess anställda producerar såväl som de som är relaterade till produktkedjan - från råvaror till leverans av färdig produkt till kund. Inför framtiden strävar BABOR efter att lägga ännu större vikt på förebyggande arbete snarare än att kompensera åtgärder. Återplantering av skog i närheten av företagets huvudkontor är en del av arbetet för att uppnå detta mål. I den nya kontorsbyggnaden i Aachen använder BABOR hållbar teknik och har minskat energiförbrukningen med 45% tack vare geotermisk energi, en gasdriven kombinerad värme- och kraftenhet (CHP), speciella kyltak samt värmeväxlare. BABOR BEAUTY CLUSTER, företagets nya produktionsanläggning, kommer till stor del att vara självförsörjande med energi.

Paketering

Målet: Alla BABORs förpackningar ska vara 100% återvinningsbara och plastanvändningen ska minskas med 30%.

Hur: I dagsläget avstår BABOR redan från att använda plast för många av sina förpackningar och använder FSC-certifierat papper när papper behövs. Förpackningsutvecklare designar nu de första förpackningslösningarna gjorda av återvunnet material när det är möjligt och granskar även leveranspaketeringar.

Rena ingredienser

Målet: Alla produkter ska vara fria från mikroplastpartiklar och miljökritiska syntetiska polymerer. Resurskritiska råvaror kommer att ersättas av certifierade resurser och alternativ.

Hur: Alla nya produkter kommer att utvecklas utan mikroplast och syntetiska polymerer. År 2023 kommer nuvarande produkter att anpassas till alternativ där det är möjligt. I förekommande fall används polymerer (kemiska föreningar) som bevarar resurser och är miljövänliga istället. Endast certifierade palmoljederivat används och dess användning kommer också att reduceras.

Dedikerade till skönhet: Produkter. Människor. Planet.

Detta ambitiösa initiativ stöds och samordnas av en hållbarhetsnämnd. BABORs styrelse sätter alla processer under ständig granskning och skapar nya initiativ för att arbeta på än mer hållbara sätt. BABORS Sustainability Board inrättades 2020 men den hållbara filosofin har en tradition som sträcker sig över 60 år tillbaka i tiden: BABOR grundades 1956 som ”biomedicinsk naturlig kosmetika”. Följaktligen är omsorg och respekt för naturen djupt förankrad i BABORs DNA. BABOR var ett av de första företagen som hanterade frågor som avloppsrening och avfallsseparation. I 14 år har de krämer som produceras av företaget levererats av en ”grön” leverantör: Tack vare ett partnerskap med DHL är leveranserna koldioxidneutrala. BABOR var det första företaget i Aachen som installerade laddstationer för elbilar för anställda vid företagets huvudkontor och främjade övergången till e-mobilitet.

"Vårt beslut att vara socialt och miljömässigt ansvarsfulla är något som är djupt förankrat i BABOR", säger Horst Robertz, ansvarig chef för forskning och produktion på BABOR. ”Dessa beslut var ofta före sin tid och har alltid gått utöver vad som krävs enligt lag. Idag har dessa problem nått globala proportioner och vi kan inte lösa dem själva, men vi kan göra en skillnad. Svaren finns där och vi hittar dem. Det finns i vårt DNA. "

För mer information, vänligen kontakta:

Lisa Halldén, BABOR Sverige│Telefon: 08 – 121 37 105│E-mail: lisa.hallden@babor.se

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail:  info@ekpr.com