Chhatwal & Jonsson firar 10 år och lanserar ytterligare spårbara mattor

På Inredningsvarumärket Chhatwal & Jonsson har man sedan starten för 10 år sedan tagit hållbarhet på allvar. Under hösten 2019 lanserade varumärket sin första spårbara matta, UNA och satte därmed en ny standard i spårbarhet. I vårens kollektion för 2020 har Chhatwal & Jonsson fortsatt med arbetet och har tagit fram ytterligare tre mattor i spårbarhetskategorin, UNA i en ny färgställning samt luggmattorna Sita Traceable och Pir Traceable. Textilierna i kollektionen kommer i en mjuk färgskala i naturmaterial som hyllar det unika indiska hantverket.

- Vi startade Chhatwal & Jonsson med kärlek för det indiska hantverket och skandinavisk design. I 10 år har vi samarbetet med skickliga hantverkare i Indien, där tekniker och kunskap ärvts i generationer och tillsammans skapat textilier med känsla och personligt utseende. Det vill vi lyfta fram vårens kollektion genom att hämta inspiration från våra arkiv samtidigt som vi tittar framåt och steg för steg förbättrar förutsättningarna för en hållbarare produktion, säger Stig Jonsson och Geetali Chhatwal Jonsson grundare Chhatwal & Jonsson.

I en hektisk värld är Chhatwal & Jonssons mål att gestalta unik design som sammanför den skandinaviska estetiken med den indiska hantverket. Med det som kärna i deras kreativa process vägleds deras kollektioner av ett formspråk som vilar på en tidlös grund, från koncept till slutprodukt. Genom att addera textilier från Chhatwal & Jonsson skapar du enkelt en personlig känsla i ditt hem.

De spårbara mattorna är handvävda av 80% certifierad New Zealand Wool och 20% BCI-bomull (Better Cotton Initiative). Djurhållningen i Nya Zeeland är av hög kvalitet där fårens välbefinnande är en mycket viktig del. Produktionsprocesserna är energi-, vatten- och kemikalieintensiva och tillverkningen sker därför i en certifierad enhet som tar hänsyn till dessa aspekter; vid produktionen används grön energi och vatten som återcirkuleras och renas, samt kemikalier av högsta kvalitet som uppfyller kraven i REACH-förordningen. För att säkerställa goda och reglerade arbetsförhållanden granskas dessa av en oberoende part, vilket även innebär att vävarna har sjukförsäkring, årliga bonusar, betald ledighet och pensionsförmåner.

Chhatwal & Jonsson är ett Stockholmsbaserat inredningsvarumärke grundat av Stig Jonsson och Geetali Chhatwal Jonsson. Företaget producerar handgjorda textilier, såsom kuddfodral, mattor och sängkläder. Varumärket, som kombinerar skandinavisk design och indiska hantverkstraditioner, kännetecknas av vackra färger, etniska och moderna mönster samt högkvalitativa och gedigna naturmaterial. Chhatwal & Jonsson finns representerat i ett flertal länder.

För ytterligare information och varuprover, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail:info@ekpr.com

Högupplösta bilder finns på: www.ekprbildbank.com