Chhatwal & Jonsson lanserar spårbara mattan Una

Inredningsvarumärket Chhatwal & Jonsson presenterar en höstkollektion i jordnära toner och tar samtidigt sitt engagemang för hållbar design ett steg längre genom att lansera sin första helt spårbara matta. Mattan Una har en transparent leveranskedja från produktionen av ull i Nya Zeeland till spinning, färgning, vävning och tvättning i Indien och tillverkas med miljömässigt hållbara och certifierade processer för minimal påverkan på naturen, samt med god djurhållning och bästa möjliga arbetsförhållanden.

– Vi spårar varje steg av tillverkningen, det är bara genom transparens som vi kan ta ansvar och producera på ett medvetet och hållbart sätt. Att välja en matta i naturmaterial är ett bra val, men en etikett som endast beskriver materialet och tillverkningslandet räcker inte. Spårbarheten är en av de viktigaste faktorerna som hjälper konsumenter att fatta ett informerat beslut om vilken typ av produkter de vill köpa, säger Geetali Chhatwal Jonsson, medgrundare på Chhatwal & Jonsson.

Mattan Una är handvävd av 80% certifierad New Zealand Wool och 20% BCI-bomull (Better Cotton Initiative). Jordbruket i Nya Zeeland är av hög kvalitet där fårens välbefinnande är en mycket viktig del. Produktionsprocesserna är energi-, vatten- och kemikalieintensiva och tillverkningen sker därför i en certifierad enhet som tar hänsyn till dessa aspekter; vid produktionen används grön energi och vatten som återcirkuleras och renas, samt kemikalier av högsta kvalitet som uppfyller kraven i REACH-förordningen. För att säkerställa goda och reglerade arbetsförhållanden granskas dessa av en oberoende part, vilket även innebär att vävarna har sjukförsäkring, årliga bonusar, betald ledighet och pensionsförmåner.

Chhatwal & Jonsson är ett Stockholmsbaserat inredningsvarumärke grundat av Stig Jonsson och Geetali Chhatwal Jonsson. Företaget producerar handgjorda textilier, såsom kuddfodral, mattor och sängkläder. Varumärket, som kombinerar skandinavisk design och indiska hantverkstraditioner, kännetecknas av vackra färger, etniska och moderna mönster samt högkvalitativa och gedigna naturmaterial. Chhatwal & Jonsson finns representerat i ett flertal länder.

För ytterligare information och varuprover, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail:info@ekpr.com

Högupplösta bilder finns på: www.ekprbildbank.com