Detaljkulörer som tillför det lilla (stora) extra

I årets färgkarta har Jotun DEMIDEKK som en spännande nyhet, lyft fram sex vackra detaljkulörer som hjälper till att skapa inspirerande utomhusmiljöer; bra accenter som är avsedda att lägga lite - eller stort – fokus på uterummet! De är noggrant utvalda med en diskret men ändå färgstark ton som är mindre typiskt för utsidan och kompletterar huskulören på ett utmärkt sätt.

- Utemöbler och ytterdörr är fina exempel på detaljer där du kan addera till kulörer som du annars inte skulle använda på en hel fasad, säger Kristina Tunegård, Brand Manager DEMIDEKK. ”På så sätt blir utsidan mer personlig, inbjudande och intressant. Kulörerna har utvecklats speciellt för att lägga till moderna och samtida nyanser till husets kulörpalett.”

MINTY BREEZE OCH STÄMNING - Två härliga minttoner. Minttoner är vackra och tacksamma kulörer för att dekorera utomhus. 7163 MINTY BREEZE är fräsch och fin på mindre detaljer som dörrar och utemöbler eller andra inspirerande element. Den passar särskilt bra med mörkgrå, blå, svarta och dämpade gröna kulörer. 7119 STÄMNING, som är något djupare, passar bra med vita, beige, gyllene gråa och mörkblåa.

AMBER RED OCH SISAL - Spännande och aktuella kulörer. En fräsch och harmonisk röd ton som 20118 AMBER RED kan återuppliva neutrala, vita, beige och gyllene gråa exteriörer. Grågula 1908 SISAL är häftig i mötet med mörkt gråa toner såväl som svarta, gröna och ljusa, dämpade nyanser av grågul.

DÄMPADE OCH VACKRA OSLO Kulören 5180 OSLO, en djupblå ton med gröna inslag, kommer att bli en populär detaljfärg och är ett säkert val om du vill prova lite mer kulör utomhus. Den passar särskilt bra med vita, nedtonade beige, gyllene och svala nyanser av grått och ljust dämpade gröna. Prova på ytterdörren eller på en bänk vid entrén!

KÖPENHAMNSGRÖN Sist men inte minst har vi en spännande och vacker grön nyhet med historisk inspiration från Kongens by; 7658 KØBENHAVNSGRØNN - eller Köpenhamnsgrön, där vi hittade ursprunget till denna kulör. Detta är en djup, elegant grön ton som passar särskilt bra med vita, beige, gråbeige, gråa och gula kulörer. Ta en extra titt nästa gång du är i Köpenhamn där den vackra, gröna detaljkulören finns i överflöd!

RÄTT FÄRG GER VACKRA DETALJER
Vår nya fönster- och detaljfärg DEMIDEKK Infinity Details gör det enkelt att förnya ytterdörren eller förvandla en gammal bänk till en ny favoritmöbel. Specialfärgen har snabb torktid så du kan stänga dörren redan efter två timmar*. Den har överlägsen kulör- och glanshållbarhet** och självrengörande effekt som gör att husets detaljer håller sig vackra i år efter år.

Vår allra bästa fönster- och detaljfärg

• Snabb torktid – regnsäker efter en timme**
  • Överlägsen glans- och kulörhållbarhet*
  • Ser nymålat ut längst*
  • Självrengörande

*DEMIDEKK Infinity Details håller längst av alla Jotuns utomhusfärger.

** Vid 23 grader och 50% luftfuktighet (RH).

För mer information vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation | Madeleine Ek  | E:mail madeleine@ekpr.com

Kristina Tunegård, Brand Manager Exterior | E:mail  kristina.tunegard@jotun.se

• Vi påminner om att genom att ladda ner bilder, godkänner ni samtidigt att all användning av Jotuns bildmaterial endast sker i syfte att omtala DEMIDEKK/Jotuns kulörer och produkter.

• Bilderna är Jotuns egendom och får bara användas i sammanhang där DEMIDEKK/Jotuns kulörer och produkter omnämns, inte som illustrationsbilder av andra saker.

• Bilder ska krediteras Jotun/DEMIDEKK @jotunsverige #jotunsverige #demidekk.

• Tips:
    Det är till stor hjälp för läsarna om ni skriver ut kulörkoder och kulörnamn på bilderna ni publicerar. Vi får många frågor om detta. Både kulörkod + namn (t.ex. JOTUN 0734 BRUNSVART) bör skrivas ut, då det finns en rad kulörer med samma namn men med annat utseende från olika färgleverantörer.

Jotun grundades 1926 i Sandefjord, Norge och är marknadsledande inom dekorativ färg i Skandinavien, samt en av världens ledande producenter av färg och pulverlacker med 64 företag och 40 produktionsanläggningar på alla kontinenter. Jotun hade år 2019 en total omsättning på NOK 19,7 miljarder, och har mer än 10,000 medarbetare. Koncernen är organiserad i fyra olika segment och sju geografiska regioner, samt har sitt huvudkontor i Sandefjord, Norge.