Explosiva och färgstarka kulörer i Chamois SS22 kollektion

Textilier i explosiva och färgstarka kulörer i mönsterbilder med igenkänningsfaktor, SS22 kollektionen från Chamois får matsalen som vardagsrummet att leva upp under våren. 2018 lanserade Chamois Indian Summer, en omtyckt mönsterbild som nu släpps i nya färgstarka kulörer. En kollektion textilier med Indigo teknik presenteras och dessutom adderas en ny mönsterbild, Fiori till sortimentet.

- Ingen kan ha missat att jag älskar både färg och mönster, liksom våra kunder gör. Till vår- och sommarkollektionen ville jag vrida upp det ytterligare. Jag ville skapa en optimistisk kollektion med livfulla färger som inger glädje och får mig och våra kunder att le. Enligt mig, har jag lyckats! Säger Charlotte Amlé, grundare Chamois.

Till våren släpper Chamois mönstren Drop, Aster och Leaf i en Indigo Blue kollektion. Att färga med Indigo pigment är en mycket gammal teknik som görs allra bäst av hantverkare i Indien. Genom att kombinera handblocktrycksteknik och traditionell indigo färgsättningsteknik, skapas ett vackert och konstnärligt uttryck. Perfekt för skandinavisk estetik.

- Äkta Indigo kräver en speciell tryckteknik. Det är fantastiskt att följa momenten på plats. Först trycker man duken med lera, sedan strör man sågspån på. Därefter hänger man duken på tork i solen. När duken har torkat, doppar man den i färgbad med indigo pigment. Duken torkar åter i solen. När den är torr sköljer man duken i vatten ett flertal gånger, detta för att överflödig färg ska försvinna, berättar Charlotte.

Till våren släpper Chamois Fiori, en ny mönsterbild i mjuka pastelltoner som Fuchsia Rose, Sea Foam och Light Brown. Även det befintliga mönstret Margerita kommer i de härliga pastelltonerna.

Den eleganta och exotiska mönsterbilden Pomegranate kommer i ytterligare en färg, en perfekt kombination av Sea Foam och Yellow.

Kollektionen finns till försäljning från mars 2022 på www.chamois.se och hos utvalda återförsäljare.

Chamois är ett designföretag inom inredning och mode. Inspirationen kommer från den orientaliska textil- och hantverkstraditionen. Det är tusenåriga mönster och tekniker som kombineras och tolkas till dagens moderna former och uttryck. Produktionen sker i samarbete med små, ofta familjeägda producenter som själva är hängivna den lokala och kulturella estetiken.

För mer information och produktutlån, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com